CRM-järjestelmän hankinta : käyttäjän näkökulma
Jyrkkä, Satu (2024)
Jyrkkä, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024123038186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024123038186
Tiivistelmä
Asiakkuudenhallintajärjestelmästä yleisesti käytetty lyhenne CRM tulee sanoista Customer Relationship Management. Asiakkuudenhallintajärjestelmän avulla yritys voi saavuttaa liiketoiminnan kannalta tärkeitä tavoitteita. Sopivan järjestelmän hankinta vaatiikin yrityksen johdolta hyvää suunnittelua ja tärkeiden valintojen tekoa. Tilaaja yrityksessä suunnitellaan vanhan asiakkuudenhallintajärjestelmän päivittämistä joko päivittämällä tai korvaamalla järjestelmä aivan uudella. Opinnäytetyön aiheena on selvittää käyttäjän näkökulma asiakkuudenhallintajärjestelmään hankintaan. Tarkoitus on selvittää sekä käyttäjien toiveet ja odotukset että johdon näkemys. Tutkimuksessa on tarkoitus löytää vastaus myös apukysymykseen, eroavatko käyttäjien ja johdon toiveet ja tarpeet toisistaan.
Tutkimuksen teoreettinen osio käsittelee asiakastietojenhallintaa, asiakastietojen merkitystä, sekä CRM-järjestelmää ja sen hankintaan liittyvää prosessia. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehityksessä käsitellään myös myyntiprosessia, asiakkaan ostoprosessia sekä asiakkuudenhallintaa organisaation strategiassa.
Empiirinen osio on toteutettu kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin johdolle suunnatulla teemahaastatteluilla ja kyselyllä, joka kohdennettiin CRM-järjestelmän käyttäjiin. Tutkimuksesta saatuja tuloksia on tarkoitus hyödyntää CRM-järjestelmän hankintaa koskevassa päätöksen teossa.
Tutkimuksessa selviää, että johdon ja käyttäjien ehdoton vaatimus toimivalle CRM-järjestelmälle on sen integroitavuus, joka mahdollistaisi yhtenäisen ja ajan tasalla olevan tiedon. Tämä ei kuitenkaan pois sulje käyttäjien tekemää tietojenylläpitoa, jolle pitäisi olla yhtenäinen prosessi, oli sitten kyse vanhan tai uuden järjestelmän asiakastietojen ylläpidosta. Käyttäjät toivovat helppokäyttöisen ohjelman, joka toisi helpotusta arkeen, kun taas johto odottaa parempia raportointi työkaluja. Osaamistasot ja käyttäjätarpeet tulee huomioida CRM-järjestelmää hankittaessa, muutoin se on yritykselle aikaa ja rahaa vievä investointi.
Tutkimuksen teoreettinen osio käsittelee asiakastietojenhallintaa, asiakastietojen merkitystä, sekä CRM-järjestelmää ja sen hankintaan liittyvää prosessia. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehityksessä käsitellään myös myyntiprosessia, asiakkaan ostoprosessia sekä asiakkuudenhallintaa organisaation strategiassa.
Empiirinen osio on toteutettu kvalitatiivisena ja kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin johdolle suunnatulla teemahaastatteluilla ja kyselyllä, joka kohdennettiin CRM-järjestelmän käyttäjiin. Tutkimuksesta saatuja tuloksia on tarkoitus hyödyntää CRM-järjestelmän hankintaa koskevassa päätöksen teossa.
Tutkimuksessa selviää, että johdon ja käyttäjien ehdoton vaatimus toimivalle CRM-järjestelmälle on sen integroitavuus, joka mahdollistaisi yhtenäisen ja ajan tasalla olevan tiedon. Tämä ei kuitenkaan pois sulje käyttäjien tekemää tietojenylläpitoa, jolle pitäisi olla yhtenäinen prosessi, oli sitten kyse vanhan tai uuden järjestelmän asiakastietojen ylläpidosta. Käyttäjät toivovat helppokäyttöisen ohjelman, joka toisi helpotusta arkeen, kun taas johto odottaa parempia raportointi työkaluja. Osaamistasot ja käyttäjätarpeet tulee huomioida CRM-järjestelmää hankittaessa, muutoin se on yritykselle aikaa ja rahaa vievä investointi.