"Oppilaiden etu on kaikkien sydämessä" : Kalajoen kaupungin oppilashuolto
Niemelä, Mari (2008)
Niemelä, Mari
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501081084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501081084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kalajoen tämänhetkinen oppilashuollon tilanne ja sen mahdollinen kehittäminen. Opinnäytetyöni tavoitteena oli myös kehittää oppilashuollon toimintamalli Kalajoen kaupungin opetustoimelle työvälineeksi. Työ toteutettiin yhteistyössä Kalajoen sivistystoimen kanssa. Työn lähtökohtana oli aiheen ajankohtaisuus.
Tutkimuksen viitekehyksenä oli oppilashuolto käsitteenä ja toimivan oppilashuollon edellytykset. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Haastateltavat valitsi työn tilaaja. Tutkimusjoukkona oli 14 eri ammattien edustajaa, jotka työskentelevät Kalajoen opetustoimessa. Tiedon keruu suoritettiin teemahaastattelemalla opetustoimen henkilöitä marraskuussa 2007. Haastattelut analysoitiin ja kirjattiin tutkimukseen. Työ valmistui huhtikuussa 2007.
Tutkimustulosten mukaan opetustoimi kaipaa lisää resursseja. Erityisesti koulukuraattorin palveluin sekä terveydenhoidon palveluihin toivottiin lisää. Nämä henkilöt toisivat lisäresursseja parantaen oppilaiden hyvinvointia.
Tutkimukseni oppilashuoltotyöryhmässä olevat henkilöt pitivät tärkeänä oppilaiden varhaista tukemista. Haastateltavat toivoivat lisäkoulutusta varhaiseen tukemiseen ja ennaltaehkäisyyn. Kodin ja koulun välinen yhteistyö koettiin tärkeäksi. Yhteistyön edistämiseksi ehdotettiin tiivistä ja avointa yhteydenpitoa sekä yhteisten tilaisuuksien ja toimintapäivien järjestämistä. Kodin ja koulun välinen luottamus koettiin yhteistyön tärkeimmäksi edellytykseksi. Vastauksista välittyi aikuisten aito oppilaiden edun ja hyvinvoinnin arvostaminen.
Tutkimuksen viitekehyksenä oli oppilashuolto käsitteenä ja toimivan oppilashuollon edellytykset. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Haastateltavat valitsi työn tilaaja. Tutkimusjoukkona oli 14 eri ammattien edustajaa, jotka työskentelevät Kalajoen opetustoimessa. Tiedon keruu suoritettiin teemahaastattelemalla opetustoimen henkilöitä marraskuussa 2007. Haastattelut analysoitiin ja kirjattiin tutkimukseen. Työ valmistui huhtikuussa 2007.
Tutkimustulosten mukaan opetustoimi kaipaa lisää resursseja. Erityisesti koulukuraattorin palveluin sekä terveydenhoidon palveluihin toivottiin lisää. Nämä henkilöt toisivat lisäresursseja parantaen oppilaiden hyvinvointia.
Tutkimukseni oppilashuoltotyöryhmässä olevat henkilöt pitivät tärkeänä oppilaiden varhaista tukemista. Haastateltavat toivoivat lisäkoulutusta varhaiseen tukemiseen ja ennaltaehkäisyyn. Kodin ja koulun välinen yhteistyö koettiin tärkeäksi. Yhteistyön edistämiseksi ehdotettiin tiivistä ja avointa yhteydenpitoa sekä yhteisten tilaisuuksien ja toimintapäivien järjestämistä. Kodin ja koulun välinen luottamus koettiin yhteistyön tärkeimmäksi edellytykseksi. Vastauksista välittyi aikuisten aito oppilaiden edun ja hyvinvoinnin arvostaminen.