Mainonnan mittarit ja aCPM yritysten työkaluina lyhytvideokanavissa
Hirvonen, Kasperi; Heino, Iikka (2024)
Hirvonen, Kasperi
Heino, Iikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501081102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501081102
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayhtiölle ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa lyhytvideokanavista, sen mainonnasta ja mainonnan mittaamisesta. Tarkoituksena oli tuottaa kattava ja ajankohtainen raportti, jota toimeksiantaja voi hyödyntää uusien työntekijöiden perehdytysmateriaalina ja pidempään yhtiössä olevien työntekijöiden hakukoneena. Työ sisältää myös vuonna 2023 toimeksiantajan tuottaman lyhytvideokampanjan mainonnan analysoinnin, jossa keskityttiin mainonnan mittaamiseen yhden mainonnan mittarin, aCPM:n avulla. Tämän lisäksi toimeksiantajalle tuotettiin myös lyhyt tietopankki aCPM:stä, jota yhtiön myyjät voivat käyttää apunaan uusasiakashankinnassa sekä projekti- ja suunnitteluosasto suunnittelussa ja raportoinnissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi helsinkiläinen video- ja markkinointitoimisto sakea Oy.
Opinnäytetyö sisältää raporttiosuuden, case-tutkimuksen sekä kuvakaappaukset toimeksiantajalle toimitetusta tietopankista. Tietopankki tehtiin suoraan toimeksiantajan käyttämään internetsovellukseen, jotta se olisi yhtiön kannalta brändin mukainen ja heti valmis käyttöön.
Raportissa keskityttiin lyhytvideokanavien lainalaisuuksiin, kanavien ja sisältöjen erilaisuuksiin sekä keinoihin suunnitella ja tuottaa ajankohtaista ja merkityksellistä sisältöstrategiaa. Raportissa perehdyttiin myös lyhytvideokanavien mainontaan ja sen mittareihin. Tietoperustana toimi painetut ja sähköiset lähteet sekä toimeksiantajayhtiön osakkaan haastattelu.
Case-tutkimuksen tulokset kuvastivat aCPM:n tärkeyttä osana kattavaa mainonnan analysointia ja raportointia. Mittari ei ole ollut vielä kauaa käytössä, eikä mainostajat ole välttämättä tietoisia sen hyödyistä. aCPM:n avulla voidaan laskea tuhannen näyttösekunnin hinta, mikä auttaa mainostajia kanavakohtaisten budjettien luomisessa ja vaikuttavan sisältö- ja kanavastrategian suunnittelussa.
Tämä opinnäytetyö auttaa toimeksiantajaa kouluttamaan työntekijöitänsä sekä vahvistaa yhtiön ammattimaisuutta asiakkaiden silmissä. Raportti ja case-tutkimus toimii toimeksiantajan virallisena perehdytysmateriaalina ja tietopankki auttaa yhtiötä luomaan vahvempia asiakassuhteita.
Opinnäytetyö sisältää raporttiosuuden, case-tutkimuksen sekä kuvakaappaukset toimeksiantajalle toimitetusta tietopankista. Tietopankki tehtiin suoraan toimeksiantajan käyttämään internetsovellukseen, jotta se olisi yhtiön kannalta brändin mukainen ja heti valmis käyttöön.
Raportissa keskityttiin lyhytvideokanavien lainalaisuuksiin, kanavien ja sisältöjen erilaisuuksiin sekä keinoihin suunnitella ja tuottaa ajankohtaista ja merkityksellistä sisältöstrategiaa. Raportissa perehdyttiin myös lyhytvideokanavien mainontaan ja sen mittareihin. Tietoperustana toimi painetut ja sähköiset lähteet sekä toimeksiantajayhtiön osakkaan haastattelu.
Case-tutkimuksen tulokset kuvastivat aCPM:n tärkeyttä osana kattavaa mainonnan analysointia ja raportointia. Mittari ei ole ollut vielä kauaa käytössä, eikä mainostajat ole välttämättä tietoisia sen hyödyistä. aCPM:n avulla voidaan laskea tuhannen näyttösekunnin hinta, mikä auttaa mainostajia kanavakohtaisten budjettien luomisessa ja vaikuttavan sisältö- ja kanavastrategian suunnittelussa.
Tämä opinnäytetyö auttaa toimeksiantajaa kouluttamaan työntekijöitänsä sekä vahvistaa yhtiön ammattimaisuutta asiakkaiden silmissä. Raportti ja case-tutkimus toimii toimeksiantajan virallisena perehdytysmateriaalina ja tietopankki auttaa yhtiötä luomaan vahvempia asiakassuhteita.