Kappaletavaraliikenteen kustannusrakenne
Huusko, Markus (2008)
Huusko, Markus
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501141311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501141311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kappaletavaraliikenteen kustannustehokkuutta ja tuoda esiin niitä seikkoja, jotka ovat vaikuttamassa kuljetustuotannon kustannusrakenteeseen. Työssä on koottu laajasti kuljetuskustannuksiin vaikuttavia tekijöitä ja laskuesimerkein havainnollistettu kustannusten muodostumisperusteita. Työ on laadittu Schenker Cargo Oy:lle, ja sen on tarkoitus toimia terminaalityönjohdon ja ajojärjestelyn taloudellisen aj attelun viitekehyksenä ja hikena päivittäisessä kuljetussuunnittelussa.
Toimiakseen tehokkaasti ja voidakseen jatkaa toimintaansa yrityksen on tuotettava taloudellista voittoa. Maanteidemme tavaraliikenne on erittäin kilpailtua, ja sitä säätelevät lukuisat eri lait ja asetukset. Kuljetusmaksut ovat useasti sidottuja pidempiaikaisiin sopimuksiin, eikä niiden muuttaminen kesken sopimuskauden ole useinkaan helppoa.
Jatkuvasti kohoavat polttonesteiden hinnat sekä työvoimakustannusten nousu entisestään kiristyneiden työaikalakien kanssa luovat kuljetustuotannolle omat erityispiirteensä. Nämä yhdessä tekevät taloudellisen voiton tuottamisesta entistä vaikeampaa ja asettavat haasteita kuljetussuunnitte1ulle.Esimerkiksi kuljettajan työaikaa säätelevä EU-direktiivi on perusaj atukseltaan hyvä mutta käytännössä vaikeuttaa huomattavasti joustavaa liikenteen harjoittamista ja näin ollen osaltaan vaikuttaa kuljetustuotannon kustannusrakenteeseen.
Suurissa kuljetusyrityksissä ajojärjestely toimii usein jo pitkään käytössä olleiden ja vakiintuneiden toimintamallien mukaisesti, eivätkä nämä toimintamallit useinkaan vastaa nykypäivän taloudellisen ajattelun tarpeisiin. Kulujen kasvaessa ja tehokkuuden lisääntyessä marginaalit ovat pieniä ja tulokset tehdään järkevällä kuljetussuunnittelulla kustannukset minimoiden.
Toimiakseen tehokkaasti ja voidakseen jatkaa toimintaansa yrityksen on tuotettava taloudellista voittoa. Maanteidemme tavaraliikenne on erittäin kilpailtua, ja sitä säätelevät lukuisat eri lait ja asetukset. Kuljetusmaksut ovat useasti sidottuja pidempiaikaisiin sopimuksiin, eikä niiden muuttaminen kesken sopimuskauden ole useinkaan helppoa.
Jatkuvasti kohoavat polttonesteiden hinnat sekä työvoimakustannusten nousu entisestään kiristyneiden työaikalakien kanssa luovat kuljetustuotannolle omat erityispiirteensä. Nämä yhdessä tekevät taloudellisen voiton tuottamisesta entistä vaikeampaa ja asettavat haasteita kuljetussuunnitte1ulle.Esimerkiksi kuljettajan työaikaa säätelevä EU-direktiivi on perusaj atukseltaan hyvä mutta käytännössä vaikeuttaa huomattavasti joustavaa liikenteen harjoittamista ja näin ollen osaltaan vaikuttaa kuljetustuotannon kustannusrakenteeseen.
Suurissa kuljetusyrityksissä ajojärjestely toimii usein jo pitkään käytössä olleiden ja vakiintuneiden toimintamallien mukaisesti, eivätkä nämä toimintamallit useinkaan vastaa nykypäivän taloudellisen ajattelun tarpeisiin. Kulujen kasvaessa ja tehokkuuden lisääntyessä marginaalit ovat pieniä ja tulokset tehdään järkevällä kuljetussuunnittelulla kustannukset minimoiden.