Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat sosiaalisessa mediassa
Puskala, Ville (2025)
Puskala, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501161424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501161424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin nuoret aikuiset käyttäytyvät sosiaalisen median alustoilla. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät, milloin he käyttävät sosiaalista mediaa ja millaisesta sisällöstä he ovat kiinnostuneita. Tutkimus kohdistui Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoihin, ja siinä pyrittiin ymmärtämään heidän näkemyksiään ja mieltymyksiään sosiaalisen median käytön suhteen. Työn toimeksiantajana toimi Kajaanin kaupunki, ja tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita kaupungin sosiaalisen median markkinoinnin tueksi.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, aineistonkeruumenetelmäksi valittiin kyselylomake, joka laadittiin Webropol-kysely- ja raportointisovelluksen avulla. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli 18–24-vuotiaita naisia. Tulosten perusteella suosituimmat sosiaalisen median alustat vastaajien keskuudessa olivat WhatsApp ja Instagram. Suurin osa vastaajista käytti sosiaalista mediaa erityisesti iltaisin, noin klo 16–22 välillä. Tulokset osoittivat myös, että opiskelijat eivät olleet erityisen kiinnostuneita peliaiheisesta sisällöstä. Sen sijaan he kokivat kiinnostaviksi "tee se itse" -aiheiset videot sekä urheiluaiheiset podcastit.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä erityisesti Kajaanin kaupungille, sillä ne tarjoavat tietoa siitä, millainen sisältö kiinnostaa nuoria aikuisia. Näiden tulosten avulla kaupungin on mahdollista suunnitella ja kohdentaa markkinointiaan tehokkaammin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena, aineistonkeruumenetelmäksi valittiin kyselylomake, joka laadittiin Webropol-kysely- ja raportointisovelluksen avulla. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli 18–24-vuotiaita naisia. Tulosten perusteella suosituimmat sosiaalisen median alustat vastaajien keskuudessa olivat WhatsApp ja Instagram. Suurin osa vastaajista käytti sosiaalista mediaa erityisesti iltaisin, noin klo 16–22 välillä. Tulokset osoittivat myös, että opiskelijat eivät olleet erityisen kiinnostuneita peliaiheisesta sisällöstä. Sen sijaan he kokivat kiinnostaviksi "tee se itse" -aiheiset videot sekä urheiluaiheiset podcastit.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä erityisesti Kajaanin kaupungille, sillä ne tarjoavat tietoa siitä, millainen sisältö kiinnostaa nuoria aikuisia. Näiden tulosten avulla kaupungin on mahdollista suunnitella ja kohdentaa markkinointiaan tehokkaammin.