Ensihoidon oppimisympäristön kustannusvaikutukset ammattikorkeakoulussa ja hyvinvointialueella : kustannuslaskennan kehittäminen
Mäki-Paavola, Anna-Maria (2025)
Mäki-Paavola, Anna-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501181506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501181506
Tiivistelmä
Ensihoidon oppimisympäristön kustannusvaikutusten laskemisen tavoitteena oli saada tietoon oppimisympäristön toiminnot, toimintojen kustannukset ja laskentakohteet Etelä-Karjalan hyvinvointialueella ja LAB-ammattikorkeakoulussa.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mitä on tärkeää ottaa huomioon kustannusvaikutusten laskemisessa, kun kyse on hyvinvointialueen ja ammattikorkeakoulun yhteisestä oppimisympäristöstä. Tarkoituksena oli kehittää ja pilotoida työkalu, jonka avulla ensihoidon oppimisympäristön kustannusvaikutusten laskenta tapahtuu.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ja LAB-ammattikorkeakoulun ensihoidon kustannuksista ja budjetoinnista vastaavat henkilöt vastasivat kyselytutkimukseen. Kyselyn vastauksien perusteella rakennettiin kustannusvaikutusten laskentamalli, jolla saadaan yksittäisen ensihoitoyksikön kustannukset laskettua niin hyvinvointialueen kuin ammattikorkeakoulun näkökulmasta.
Ensihoidon oppimisympäristön budjetoinnista vastaavat henkilöt kuvasivat kyselyssä, millaisia kululajeja heillä kyseisestä yksiköstä on. Kyselyn vastauksista selvisi, että Etelä-Karjalan hyvinvointialueella on enemmän huomioonotettavia, kustannuksiin vaikuttavia toimintoja kuin LAB-ammattikorkeakoululla.
Kehittämistyönä tuotettu ensihoidon oppimisympäristön laskentamalli otettiin käyttöön LABlanssissa. Jatkossa tavoitteena on jakaa saatua tietoa muille hyvinvointialueille ja ammattikorkeakouluille, jotta ensihoidon oppimisympäristön käyttöönotto olisi mahdollista myös muilla alueilla. Laskentamalli on osa ensihoidon oppimisympäristössä kehitettyjä malleja. The aim of calculating the cost impact of the learning environment of emergency care was to get to know the cost of the learning environment in the South Karelia Wellbeing Area and LAB University of Applied Sciences.
The purpose of this research-based development work was to produce information on what is important to take into account when calculating cost impacts when it comes to the shared learning environment of the well-being area and the University of Applied Sciences. The purpose was to develop and pilot a tool for calculating the cost impact of an emergency care learning environment.
The people responsible for the costs and budgeting of emergency care in the South Karelia well-being Area and Lab University of Applied Sciences responded to the ques-tionnaire. Based on the survey responses, a cost impact calculation model was built to calculate the costs of an individual emergency care unit from the perspective of both the well-being area and the University of Applied sciences.
The people in charge of budgeting the learning environment for emergency care desc-ribed in the survey what kind of costs they have for the unit in question. The survey responses showed that the South Karelia Well-being Area has more cost-effective functions to take into account than the LAB University of Applied Sciences.
Learning environment in the emergency care calculation model produced as a deve-lopment work was introduced in LABlanssi. In the future, the goal is to share the gained information with other well-being areas and Universities of Applied sciences in order to enable the introduction of the learning environment for emergency care in other areas as well. The calculation model is part of the models developed in the emergency care learning environment.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mitä on tärkeää ottaa huomioon kustannusvaikutusten laskemisessa, kun kyse on hyvinvointialueen ja ammattikorkeakoulun yhteisestä oppimisympäristöstä. Tarkoituksena oli kehittää ja pilotoida työkalu, jonka avulla ensihoidon oppimisympäristön kustannusvaikutusten laskenta tapahtuu.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ja LAB-ammattikorkeakoulun ensihoidon kustannuksista ja budjetoinnista vastaavat henkilöt vastasivat kyselytutkimukseen. Kyselyn vastauksien perusteella rakennettiin kustannusvaikutusten laskentamalli, jolla saadaan yksittäisen ensihoitoyksikön kustannukset laskettua niin hyvinvointialueen kuin ammattikorkeakoulun näkökulmasta.
Ensihoidon oppimisympäristön budjetoinnista vastaavat henkilöt kuvasivat kyselyssä, millaisia kululajeja heillä kyseisestä yksiköstä on. Kyselyn vastauksista selvisi, että Etelä-Karjalan hyvinvointialueella on enemmän huomioonotettavia, kustannuksiin vaikuttavia toimintoja kuin LAB-ammattikorkeakoululla.
Kehittämistyönä tuotettu ensihoidon oppimisympäristön laskentamalli otettiin käyttöön LABlanssissa. Jatkossa tavoitteena on jakaa saatua tietoa muille hyvinvointialueille ja ammattikorkeakouluille, jotta ensihoidon oppimisympäristön käyttöönotto olisi mahdollista myös muilla alueilla. Laskentamalli on osa ensihoidon oppimisympäristössä kehitettyjä malleja.
The purpose of this research-based development work was to produce information on what is important to take into account when calculating cost impacts when it comes to the shared learning environment of the well-being area and the University of Applied Sciences. The purpose was to develop and pilot a tool for calculating the cost impact of an emergency care learning environment.
The people responsible for the costs and budgeting of emergency care in the South Karelia well-being Area and Lab University of Applied Sciences responded to the ques-tionnaire. Based on the survey responses, a cost impact calculation model was built to calculate the costs of an individual emergency care unit from the perspective of both the well-being area and the University of Applied sciences.
The people in charge of budgeting the learning environment for emergency care desc-ribed in the survey what kind of costs they have for the unit in question. The survey responses showed that the South Karelia Well-being Area has more cost-effective functions to take into account than the LAB University of Applied Sciences.
Learning environment in the emergency care calculation model produced as a deve-lopment work was introduced in LABlanssi. In the future, the goal is to share the gained information with other well-being areas and Universities of Applied sciences in order to enable the introduction of the learning environment for emergency care in other areas as well. The calculation model is part of the models developed in the emergency care learning environment.