Vastuuopettajuus Ylöjärven varhaiskasvatuksessa
Rontu, Laura (2025)
Rontu, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501191514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501191514
Tiivistelmä
Ajantasaiset ja selkeät tehtävänkuvaukset ovat tutkimusten mukaan yksi varhaiskasvatuksen laatutekijöistä. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää ja yhdenmukaistaa Ylöjärven varhaiskasvatuksessa toimivien vastuuopettajien työnkuvaa osana varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tarkoituksena oli luoda päivitetty vastuuopettajan tehtävänkuvaus osana varhaiskasvatuksen opettajan tehtävänkuvausta. Vastuuopettajat ovat ensisijaisesti ryhmässä toimivia varhaiskasvatuksen opettajia, joille on erikseen osoitettu tiettyjä vastuutehtäviä yksikössään.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä toimintatutkimuksen keinoin, syklistä lähestymistapaa noudattaen. Aineistoa kerättiin laadullisella tiedonkeruulomakkeella sekä kahdessa toiminnallisessa työpajassa. Kehittämistyöhön osallistuivat varhaiskasvatusyksikön johtajat, apulaisjohtajat sekä vastuuopettajat.
Kehittämistyön tuloksista nousi esille tarve selkeyttää vastuuopettajan työnkuvaa sekä resursoida riittävästi aikaa työtehtävien hoitamiseen. Lisäksi yksikkötasolla tulisi selkeyttää johtajan, apulaisjohtajan ja vastuuopettajan välistä työnjakoa. Näiden lisäksi tulisi huomioida koko työyhteisön yhteistyön merkitys jaetun pedagogisen johtamisen periaatteiden mukaisesti.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä toimintatutkimuksen keinoin, syklistä lähestymistapaa noudattaen. Aineistoa kerättiin laadullisella tiedonkeruulomakkeella sekä kahdessa toiminnallisessa työpajassa. Kehittämistyöhön osallistuivat varhaiskasvatusyksikön johtajat, apulaisjohtajat sekä vastuuopettajat.
Kehittämistyön tuloksista nousi esille tarve selkeyttää vastuuopettajan työnkuvaa sekä resursoida riittävästi aikaa työtehtävien hoitamiseen. Lisäksi yksikkötasolla tulisi selkeyttää johtajan, apulaisjohtajan ja vastuuopettajan välistä työnjakoa. Näiden lisäksi tulisi huomioida koko työyhteisön yhteistyön merkitys jaetun pedagogisen johtamisen periaatteiden mukaisesti.