Järjestön yhtenäisen brändin vahvistaminen – tilannekartoitus : FinFami ry
Saarelainen, Jaana (2024)
Saarelainen, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501261904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501261904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää FinFami-järjestön sisäistä brändiymmärrystä ja mielipidettä brändin nykytilanteesta. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös tekijöitä, jotka vaikuttavat FinFamin brändin mukaisen työnantajamielikuvan rakentumiseen ja työntekijöiden sitoutumiseen brändin rakentamiseksi. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFamille, joka on sosiaali- ja terveysalan järjestö. Tutkimustulosten perusteella kehitettiin FinFami-järjestön brändin mukainen hr-prosessi, joka edistää järjestön työnantajamielikuvaa ja henkilöstön brändin edistämistä. Opinnäytetyön myötä syntyi FinFami-järjestön brändin nykytilanteen kartoitus jatkotyöstöä varten. Tällä tutkimuksella rakennettiin sisäistä brändi-identiteettiä, jonka mukaisesti FinFami-järjestön henkilöstö toteuttaa järjestön yhteistä brändilupausta. Teoreettisena viitekehyksenä toimivat brändi ja työnantajamielikuva. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin laadullista ja määrällistä tutkimusta täydentämään toisiaan. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat FinFami-yhdistysten 60 palkattua työntekijää. Tutkimukseen haastateltiin myös Mielenterveysomaisten keskusliitto – FinFamin viestinnän asiantuntijaa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi järjestön brändikäsikirja sekä brändiin liittyviä muita hr-materiaaleja.