Vanhempien hyvinvoinnin ja jaksamisen tukeminen vauvavuoden aikana - ohjausvideo neuvolan perhevalmennukseen
Linnavuori, Saara; Ylimäki, Marjo (2025)
Linnavuori, Saara
Ylimäki, Marjo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271949
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämismuotoisena työnä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video osaksi Keski-Uudenmaan neuvoloiden perhevalmennusta. Videon aiheena oli vanhempien hyvinvointi ja jaksaminen. Tavoitteena oli lisätä vanhempien tietoja ja keinoja tukea omaa hyvinvointia ja jaksamista vauvavuonna. Tavoitteena oli myös esitellä vanhemmille matalan kynnyksen palveluita, joista saa apua ja tukea jaksamiseen.
Ohjausvideon tietoperustaan hyväksyttiin tutkittuun tietoon perustuvia, korkeintaan kymmenen vuotta vanhoja lähteitä. Teoriatietoa kerättiin laajasti opinnäytetyön kirjalliseen työhön. Ohjausvideoon tiivistettiin keskeisimmät aiheet mahdollisimman selkeään ja helposti ymmärrettävään muotoon. Teoriatietoa etsittiin perhevalmennuksesta, neuvolasta ja vauvavuodesta. Lisäksi tietoa haettiin vanhempien hyvinvoinnista ja jaksamisesta sisältäen asiaa parisuhteesta, ruutuajasta, unesta sekä palautumisesta. Riittävän hyvästä vanhemmuudesta, yksin vanhemmaksi tulemisesta, tukiverkostosta, vertaistuesta sekä järjestöistä etsittiin myös tietoa.
Ohjausvideosta haluttiin visuaalisesti miellyttävä ja äänimaailmasta tasalaatuinen ja selkeä. Palautetta kerättiin suoraan kohderyhmältä videon ensiesittelyn yhteydessä. Palautetta saatiin kahdeltakymmeneltäyhdeltä perhevalmennukseen osallistuneelta. Palautteen mukaan ohjausvideosta onnistuttiin tekemään sopivan pituinen, sensitiivinen sekä ytimekäs. Suurin osa vastaajista koki saaneensa tietoja ja keinoja tukea omaa hyvinvointia ja jaksamistaan. Yhteistyökumppanilta saadun palautteen perusteella taustamusiikin voimakkuutta hiljennettiin ja videon tekstirakenteita yhdenmukaistettiin.
Tulevaisuudessa neuvolan perhevalmennukseen voisi tehdä parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen sekä vertaistukeen keskittyvän videon opinnäytetyönä. The thesis was implemented as a developmental work. The purpose of the thesis was to produce a video as a part of the family coaching of the maternity and child health clinics in Central Uusimaa. The topic of the video was parents' well-being and coping. The aim was to increase parents' knowledge and ways to support their own well-being and coping during the baby's first year. The aim was also to direct parents to low-threshold services where they could get help and support for coping.
Sources based on research conducted within the past ten years were accepted for the information base of the guidance video. Theoretical information was collected extensively for the written work of the thesis. In the guidance video, the most important topics were summarized for the clearest and easy-to-understand format. Theoretical information was sought from family coaching, counseling and the baby's first year. In addition, information was sought about the parents' well-being and coping, including matters related to relationships, screen time, sleep and recovery. Information was also sought on adequate parenting, becoming single-parent, support network, peer support and different organizations.
The control video was intended to be visually pleasing and the sound world to have good quality and clarity. Feedback was collected directly from the target group during the premiere of the video. Feedback was received from twenty-one family coaching participants. According to the feedback, the guidance video had suitable length, and it was sensitive as well as compact. Most of the respondents felt that they had received information and ways to support their own well-being and coping. Based on the feedback received from the co-operation partner, the volume of the background music was lowered, and the text structures of the video were harmonized.
In the future, a video focusing on partnership and sexuality as well as peer support could be conducted as a thesis for family coaching at the maternity and child health clinic.
Ohjausvideon tietoperustaan hyväksyttiin tutkittuun tietoon perustuvia, korkeintaan kymmenen vuotta vanhoja lähteitä. Teoriatietoa kerättiin laajasti opinnäytetyön kirjalliseen työhön. Ohjausvideoon tiivistettiin keskeisimmät aiheet mahdollisimman selkeään ja helposti ymmärrettävään muotoon. Teoriatietoa etsittiin perhevalmennuksesta, neuvolasta ja vauvavuodesta. Lisäksi tietoa haettiin vanhempien hyvinvoinnista ja jaksamisesta sisältäen asiaa parisuhteesta, ruutuajasta, unesta sekä palautumisesta. Riittävän hyvästä vanhemmuudesta, yksin vanhemmaksi tulemisesta, tukiverkostosta, vertaistuesta sekä järjestöistä etsittiin myös tietoa.
Ohjausvideosta haluttiin visuaalisesti miellyttävä ja äänimaailmasta tasalaatuinen ja selkeä. Palautetta kerättiin suoraan kohderyhmältä videon ensiesittelyn yhteydessä. Palautetta saatiin kahdeltakymmeneltäyhdeltä perhevalmennukseen osallistuneelta. Palautteen mukaan ohjausvideosta onnistuttiin tekemään sopivan pituinen, sensitiivinen sekä ytimekäs. Suurin osa vastaajista koki saaneensa tietoja ja keinoja tukea omaa hyvinvointia ja jaksamistaan. Yhteistyökumppanilta saadun palautteen perusteella taustamusiikin voimakkuutta hiljennettiin ja videon tekstirakenteita yhdenmukaistettiin.
Tulevaisuudessa neuvolan perhevalmennukseen voisi tehdä parisuhteeseen ja seksuaalisuuteen sekä vertaistukeen keskittyvän videon opinnäytetyönä.
Sources based on research conducted within the past ten years were accepted for the information base of the guidance video. Theoretical information was collected extensively for the written work of the thesis. In the guidance video, the most important topics were summarized for the clearest and easy-to-understand format. Theoretical information was sought from family coaching, counseling and the baby's first year. In addition, information was sought about the parents' well-being and coping, including matters related to relationships, screen time, sleep and recovery. Information was also sought on adequate parenting, becoming single-parent, support network, peer support and different organizations.
The control video was intended to be visually pleasing and the sound world to have good quality and clarity. Feedback was collected directly from the target group during the premiere of the video. Feedback was received from twenty-one family coaching participants. According to the feedback, the guidance video had suitable length, and it was sensitive as well as compact. Most of the respondents felt that they had received information and ways to support their own well-being and coping. Based on the feedback received from the co-operation partner, the volume of the background music was lowered, and the text structures of the video were harmonized.
In the future, a video focusing on partnership and sexuality as well as peer support could be conducted as a thesis for family coaching at the maternity and child health clinic.