Verkkokaupan myynnin kehittäminen
Aalto, Ville; (2024)
Aalto, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282022
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Yritys Oy:n verkkokaupan myyntiä. Yritys Oy on rakennusalan koulutuspalveluita tarjoava yritys, joka myy koulutuksiaan verkkokaupassa. Toimeksiantajan tavoitteena oli löytää konkreettisia kehityskohteita verkkokaupasta ja ostoprosessista, jotta myyntiä voitaisiin tehostaa ja asiakaskokemusta parantaa. Opinnäytetyö tuottaa arvokasta tietoa erityisesti Yritys Oy:lle, mutta myös muille verkkokauppaa kehittäville organisaatioille.
Kehittämistehtävänä oli analysoida Yritys Oy:n verkkokaupan toimivuutta ja ostopolkua sekä suorittaa kilpailija-analyysi. Tavoitteena oli löytää kehitysideoita, jotka auttavat yritystä parantamaan verkkokauppansa asiakaslähtöisyyttä ja tehokkuutta. Erityisesti ostopolun yksinkertaistaminen ja verkkosivujen käytettävyyden parantaminen olivat työn keskeisiä tavoitteita.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui verkkokaupan kehittämisen ja käyttäjäkokemuksen parantamisen käsitteisiin. Työssä hyödynnettiin kirjallisuutta verkkokaupan optimoinnista, hakukoneoptimoinnista (SEO) ja ostoprosessin tehostamisesta. Lisäksi tietoperustana käytettiin kilpailija-analyysin menetelmiä sekä tekoälyn hyödyntämistä verkkosivujen analysoinnissa.
Menetelmällisesti opinnäytetyössä käytettiin kilpailija-analyysiä, verkkokaupasta saatavan datan analyysiä sekä ChatGPT-tekoälyä apuna verkkosivujen analysoinnissa. Data-analyysi auttoi tunnistamaan verkkokaupan kehityskohteet ja antoi perustan kehitysehdotuksille.
Keskeisimmät tulokset osoittivat, että Yritys Oy:n verkkosivujen ja ostopolun päivittämisellä on suuri vaikutus myyntiin ja asiakastyytyväisyyteen. Verkkosivujen selkeyttäminen ja ostoprosessin yksinkertaistaminen lisäisi asiakkaiden sitoutumista ja vähentäisi ostoskorin hylkäämistä. Lisäksi kilpailija-analyysi tarjosi tärkeitä näkemyksiä siitä, miten Yritys Oy voi vahvistaa omaa kilpailuasemaansa.
Johtopäätöksinä todettiin, että verkkokaupan käytettävyyden ja asiakaslähtöisyyden parantaminen on avainasemassa myynnin kasvattamisessa. Tekoälyn ja data-analyysin hyödyntäminen tarjoaa konkreettisia keinoja verkkokaupan kehittämiseen. Kehittämisehdotukset keskittyivät ostopolun yksinkertaistamiseen, verkkosivujen tekniseen parantamiseen ja personoidun asiakaskokemuksen tarjoamiseen.
Kehittämistehtävänä oli analysoida Yritys Oy:n verkkokaupan toimivuutta ja ostopolkua sekä suorittaa kilpailija-analyysi. Tavoitteena oli löytää kehitysideoita, jotka auttavat yritystä parantamaan verkkokauppansa asiakaslähtöisyyttä ja tehokkuutta. Erityisesti ostopolun yksinkertaistaminen ja verkkosivujen käytettävyyden parantaminen olivat työn keskeisiä tavoitteita.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui verkkokaupan kehittämisen ja käyttäjäkokemuksen parantamisen käsitteisiin. Työssä hyödynnettiin kirjallisuutta verkkokaupan optimoinnista, hakukoneoptimoinnista (SEO) ja ostoprosessin tehostamisesta. Lisäksi tietoperustana käytettiin kilpailija-analyysin menetelmiä sekä tekoälyn hyödyntämistä verkkosivujen analysoinnissa.
Menetelmällisesti opinnäytetyössä käytettiin kilpailija-analyysiä, verkkokaupasta saatavan datan analyysiä sekä ChatGPT-tekoälyä apuna verkkosivujen analysoinnissa. Data-analyysi auttoi tunnistamaan verkkokaupan kehityskohteet ja antoi perustan kehitysehdotuksille.
Keskeisimmät tulokset osoittivat, että Yritys Oy:n verkkosivujen ja ostopolun päivittämisellä on suuri vaikutus myyntiin ja asiakastyytyväisyyteen. Verkkosivujen selkeyttäminen ja ostoprosessin yksinkertaistaminen lisäisi asiakkaiden sitoutumista ja vähentäisi ostoskorin hylkäämistä. Lisäksi kilpailija-analyysi tarjosi tärkeitä näkemyksiä siitä, miten Yritys Oy voi vahvistaa omaa kilpailuasemaansa.
Johtopäätöksinä todettiin, että verkkokaupan käytettävyyden ja asiakaslähtöisyyden parantaminen on avainasemassa myynnin kasvattamisessa. Tekoälyn ja data-analyysin hyödyntäminen tarjoaa konkreettisia keinoja verkkokaupan kehittämiseen. Kehittämisehdotukset keskittyivät ostopolun yksinkertaistamiseen, verkkosivujen tekniseen parantamiseen ja personoidun asiakaskokemuksen tarjoamiseen.