Tekoälyn tuoma hyöty korkeakouluopiskelijoille
Vuorinen, Ninni (2025)
Vuorinen, Ninni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302098
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin tekoälyn tuomaa hyötyä korkeakouluopiskelijoille. Tutkimus tehtiin, sillä haluttiin löytää erilaisia työkaluja, joita opiskelijat voivat käyttää oppimisprosessinsa tueksi. Työssä keskityttiin pelkästään tekoälytyökalujen hyötyihin, sillä tekoälyn eettisistä puolista ja ongelmista puhutaan jo paljon, joten hyödyt jäävät pienemmälle.
Työssä tutkittiin erilaisia opiskelijoille soveltuvia tekoälytyökaluja, ja työhön valittiin ne, joista uskottiin olevat eniten hyötyä opiskelijoille. Työhön on valittu kattava määrä erilaisia tekoälytyökaluja, joita opiskelijat voivat kokeilla ja hyödyntää. Tutkimukseen sisältyi myös kyselytutkimus, joka toteutettiin anonyymikyselynä opiskelijoille eri alustoilla. Kyselyssä selvitettiin, miten opiskelijat suhtautuvat tekoälytyökaluihin, miten niitä on jo hyödynnetty ja mihin ongelmiin opiskelijat toivoisivat tekoälyn tuovan apua.
Kyselystä saatiin selville, että opiskelijat käyttävät jo aktiivisesti tekoälyä apuna opinnoissa. Suosituimpia työkaluja vastaajien perusteella on ChatGPT, Gemini, Copilot ja Grammarly. Opiskelijat myös uskovat tekoälyn tuovan apua ja toivovat siltä apua moniin vaikeuksiin, kuten motivaation katoamiseen ja töiden aloittamisen vaikeuteen, joita kohdataan opiskelujen aikana. Opiskelijat, jotka vastasivat kyselyyn myös uskovat vahvasti siihen, että tekoäly voisi hyödyttää opiskelijoita opintojen aikana.
Työssä tutkittiin erilaisia opiskelijoille soveltuvia tekoälytyökaluja, ja työhön valittiin ne, joista uskottiin olevat eniten hyötyä opiskelijoille. Työhön on valittu kattava määrä erilaisia tekoälytyökaluja, joita opiskelijat voivat kokeilla ja hyödyntää. Tutkimukseen sisältyi myös kyselytutkimus, joka toteutettiin anonyymikyselynä opiskelijoille eri alustoilla. Kyselyssä selvitettiin, miten opiskelijat suhtautuvat tekoälytyökaluihin, miten niitä on jo hyödynnetty ja mihin ongelmiin opiskelijat toivoisivat tekoälyn tuovan apua.
Kyselystä saatiin selville, että opiskelijat käyttävät jo aktiivisesti tekoälyä apuna opinnoissa. Suosituimpia työkaluja vastaajien perusteella on ChatGPT, Gemini, Copilot ja Grammarly. Opiskelijat myös uskovat tekoälyn tuovan apua ja toivovat siltä apua moniin vaikeuksiin, kuten motivaation katoamiseen ja töiden aloittamisen vaikeuteen, joita kohdataan opiskelujen aikana. Opiskelijat, jotka vastasivat kyselyyn myös uskovat vahvasti siihen, että tekoäly voisi hyödyttää opiskelijoita opintojen aikana.