Voimalla virttä : rockmusiikki virsikasvatuksen menetelmänä
Ijäs, Mika (2008)
Ijäs, Mika
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032232
Tiivistelmä
Tutkimukseni selvitti rockmusiikin mahdollisuuksia virsikasvatuksen menetelmänä. Sen keskeisenä osana oli prosessikuvaus "Voimalla virttä" -levyn tuotantovaiheista.
Tutkimukseni oli kvalitatiivinen ja sen keskeisinä menetelminä olivat ryhmähaastattelut sekä osallistuva havainnointi. Toimin levytysprojektin ohjaajana sekä yhtenä HC Stenbäck -yhtyeen muusikkona yhdessä neljän (vuosina 1989—90 syntyneen) nuoren miehen kanssa. Prosessin aikana tehtiin kolme ryhmähaastattelua, joissa käsiteltiin nuorten miesten käsityksiä virrestä, rockmusiikista ja näiden merkityksistä heille itselleen. Projekti toteutettiin Alavuden seurakunnassa vuosina 2006—07. Tutkimustuloksia analysoitiin teoreettisen viitekehyksen valossa, joka sisältää yleiskatsaukset musiikin teologian perusväittämiin, virsilauluperinteen merkitykseen luterilaisen kirkon elämässä, populaarimusiikin merkitykseen nuorisokulttuureissa sekä virsikasvatuksen tavoitteisiin.
Tutkimus osoitti, että rockmusiikin voimallinen lähestymistapa teki virsistä nuorille jossain määrin läheisempiä. He kokivat rockmusiikin avaavan tuoreita näkökulmia vanhoihin virsiin. Rockia ja virsiä yhdistivät lyyrinen, melodinen ja rytminen raskaus. Erityisesti sanoitukset koettiin mielenkiintoisemmiksi rocksovitusten kautta. Virret saivat ymmärrettävän muodon, koska rockmusiikki muodosti nuorille eräänlaisen yleisen, "norrnaalin" musiikin kentän. Heidän musiikkikäsityksissään korostui musiikin kuunneltavuus, jonka valossa myös kaikkea muuta musiikkia arvioitiin. Nuorille itselleen mieluisinta antia projektissa olivat mahdollisuudet soittaa ja harjaantua sekä päästä työskentelemään ammattimaisessa studioympäristössä. Oman levyn tekemiseen sitouduttiin tiiviisti ja tätä edesauttoivat toiminnan selkeät tavoitteet sekä hyvän toverihengen muodostuminen. Nuoret nimesivät omaksi tavoitteekseen tehdä virsistä "kuuntelumusiikkia" ja tässä onnistuttiin heidän mielestään erittäin hyvin.
Kirkossa uruilla hidastempoisesti säestetty virrenveisuu koettiin yhä vieraaksi ja vaikeasti lähestyttäväksi. Rocksovitukset eivät sinällään edistäneet nuorten halukkuutta osallistua yhteiseen virrenveisuuseen sen perinteisessä ympäristössä. Voimavirret auttavat kuitenkin virsien sanoitusten oppimisessa ja näin rocksovitukset voivat tukea virsikasvatuksen tavoitteita laajemmin.
Tutkimukseni oli kvalitatiivinen ja sen keskeisinä menetelminä olivat ryhmähaastattelut sekä osallistuva havainnointi. Toimin levytysprojektin ohjaajana sekä yhtenä HC Stenbäck -yhtyeen muusikkona yhdessä neljän (vuosina 1989—90 syntyneen) nuoren miehen kanssa. Prosessin aikana tehtiin kolme ryhmähaastattelua, joissa käsiteltiin nuorten miesten käsityksiä virrestä, rockmusiikista ja näiden merkityksistä heille itselleen. Projekti toteutettiin Alavuden seurakunnassa vuosina 2006—07. Tutkimustuloksia analysoitiin teoreettisen viitekehyksen valossa, joka sisältää yleiskatsaukset musiikin teologian perusväittämiin, virsilauluperinteen merkitykseen luterilaisen kirkon elämässä, populaarimusiikin merkitykseen nuorisokulttuureissa sekä virsikasvatuksen tavoitteisiin.
Tutkimus osoitti, että rockmusiikin voimallinen lähestymistapa teki virsistä nuorille jossain määrin läheisempiä. He kokivat rockmusiikin avaavan tuoreita näkökulmia vanhoihin virsiin. Rockia ja virsiä yhdistivät lyyrinen, melodinen ja rytminen raskaus. Erityisesti sanoitukset koettiin mielenkiintoisemmiksi rocksovitusten kautta. Virret saivat ymmärrettävän muodon, koska rockmusiikki muodosti nuorille eräänlaisen yleisen, "norrnaalin" musiikin kentän. Heidän musiikkikäsityksissään korostui musiikin kuunneltavuus, jonka valossa myös kaikkea muuta musiikkia arvioitiin. Nuorille itselleen mieluisinta antia projektissa olivat mahdollisuudet soittaa ja harjaantua sekä päästä työskentelemään ammattimaisessa studioympäristössä. Oman levyn tekemiseen sitouduttiin tiiviisti ja tätä edesauttoivat toiminnan selkeät tavoitteet sekä hyvän toverihengen muodostuminen. Nuoret nimesivät omaksi tavoitteekseen tehdä virsistä "kuuntelumusiikkia" ja tässä onnistuttiin heidän mielestään erittäin hyvin.
Kirkossa uruilla hidastempoisesti säestetty virrenveisuu koettiin yhä vieraaksi ja vaikeasti lähestyttäväksi. Rocksovitukset eivät sinällään edistäneet nuorten halukkuutta osallistua yhteiseen virrenveisuuseen sen perinteisessä ympäristössä. Voimavirret auttavat kuitenkin virsien sanoitusten oppimisessa ja näin rocksovitukset voivat tukea virsikasvatuksen tavoitteita laajemmin.