Markkinatutkimus ovilaminaatin valmistuksesta
Lohvansuu, Minna (2008)
Lohvansuu, Minna
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa uuden yritysidean kannattavuutta markkinatutkimuksen keinoin. Tutkimuksen avulla selvitettiin alumiinijäykistetyn ulko- ja parvekeoven markkinatilannetta, ja tutkimustulosten avulla pyrittiin saamaan selville olisiko uudelle yritysidealle riittävästi kysyntää yrityksen perustamista ajatellen. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää olisiko yrityksillä tarvetta myos muille oviaihion liimaukseen liittyville palveluille.
Yritysideana oli ulko- ja parvekeovien pintalaminaatteja valmistava yritys, joka olisi keskittynyt ainoastaan ovilaminaatin valmistukseen. Yritys toimisi alihankintayrityksenä ulko- ja parvekeovivalmistajille. Opinnäytetyön tilaajana toimi kaksi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta valmistunutta opiskelijaa.
Tutkimusprosessin alussa pyrittiin rajaamaan tutkimusongelma, päätettiin tutkimuksen toteutustapa ja laadittiin kysymyslomake. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna keväällä 2008. Haastatteluun pyrittiin löytämään kaikki suurimmat kotimaiset alumiinijäykisteisten ulko- ja parvekeovien valmistajat.
Markkinatutkimuksen avulla saatiin tutkimuksen tilaajalle tarkeää tietoa mm. ovivalmistajista, jotka olisivat kiinnostuneita ostamaan yrityksen tarjoamaa palvelua sekä laminaattien määristä, joita yritykset olisivat valmiita hankkimaan. Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään yritysidean jatkotoimenpiteista päätettäessä.
Yritysideana oli ulko- ja parvekeovien pintalaminaatteja valmistava yritys, joka olisi keskittynyt ainoastaan ovilaminaatin valmistukseen. Yritys toimisi alihankintayrityksenä ulko- ja parvekeovivalmistajille. Opinnäytetyön tilaajana toimi kaksi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulusta valmistunutta opiskelijaa.
Tutkimusprosessin alussa pyrittiin rajaamaan tutkimusongelma, päätettiin tutkimuksen toteutustapa ja laadittiin kysymyslomake. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna keväällä 2008. Haastatteluun pyrittiin löytämään kaikki suurimmat kotimaiset alumiinijäykisteisten ulko- ja parvekeovien valmistajat.
Markkinatutkimuksen avulla saatiin tutkimuksen tilaajalle tarkeää tietoa mm. ovivalmistajista, jotka olisivat kiinnostuneita ostamaan yrityksen tarjoamaa palvelua sekä laminaattien määristä, joita yritykset olisivat valmiita hankkimaan. Tutkimustuloksia tullaan hyödyntämään yritysidean jatkotoimenpiteista päätettäessä.