Ajoneuvojen varauskäytänteiden kehittäminen OSAO Kempele-Limingan yksikössä
Rousu, Lauri (2025)
Rousu, Lauri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271941
Tiivistelmä
Toimivat ja aiheeseen soveltuvat opetusvälineet ovat opettajan työn onnistumisen kannalta pe-rusedellytys. Logistiikka-alan perustutkintoa tarjoava toisen asteen oppilaitos tarvitsee raskasta ajoneu-vokalustoa (kuorma-autot, perävaunut ja työkoneet) päivittäiseen opetuksen järjestämiseen. Opinnäyte-työn toimeksiantaja, Koulutuskuntayhtymä OSAO, keskittää kyseisen tutkinnon opinnot OSAO:n Kempe-le-Limingan yksikköön. Opinnäytetyössä kehitetään vaihtoehtoisia ratkaisuja ajoneuvojen varaamiseen opetukseen, sekä selvitetään, onko mahdollista tehostaa nykyistä ajoneuvojen varauskäytäntöä yhdis-tämällä kuorma-autojen ja perävaunujen varaaminen samaan varaukseen. Tutkimuksessa ei oteta kantaa pedagogisiin ratkaisuihin.
Tutkimuksessa haastateltiin 18 logistiikka-alan opettajaa. Haastateltavien määrä vastaa noin 50 % logistiik-kaosaston opettajista. Haastatteluissa kysyttiin muun muassa tarvetta ajoneuvojen varauskäytänteiden kehittämiselle sekä ajatuksia kehittämiskohteista. Lisäksi kysyttiin myös mielipidettä perävaunujen yhdis-tämisestä samaan varaukseen kuorma-autojen kanssa. Logistiikka-alan opiskelijoille laadittiin kysely, jon-ka tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemys kaluston tasapuolisesta jakautumisesta eri opiskelija-ryhmien kesken.
Tutkimuksen tuloksena saatiin malli, jossa perävaunut on yhdistetty samaan varaukseen kuorma-autojen kanssa. Mallin käyttöönoton jälkeen perävaunujen varauksia ei tehdä erikseen. Ajoneuvojen varauskäy-tänteiden kehittämiseksi luotiin kolme vaihtoehtoista toimintatapaa. Yksi toteutusmalleista kiinnittää va-rattavat ajoneuvot valmiiksi siten, että ajoneuvon käyttäjän ei tarvitse itse tehdä varausta. Kaksi muuta mallia luovat eri reunaehtoja varauskäytänteisiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat selkeästi, että ajoneuvojen varauskäytänteiden kehittämiselle on tarvet-ta. Haasteet ajoneuvojen varauskäytänteissä on ollut tiedossa jo ennen tätä tutkimusta, mutta ratkaisuja ongelmiin ei ole ollut. Tutkimuksen tuloksena saadut perävaunujen yhdistämiset, sekä vaihtoehtoiset mallit varauskäytänteisiin, tuovat sujuvuutta arjen työhön logistiikka osastolla OSAO:n Kempeleen-Limingan yksikössä. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää opetuksen suunnittelussa jatkossa, sekä tutki-muksesta on hyötyä myös tulevissa kalustohankinnoissa. Jatkotoimenpiteenä voisi kehittää pedagogisia malleja, miten ajoneuvojen avulla tapahtuva opetus tulisi toteuttaa.
Tutkimuksessa haastateltiin 18 logistiikka-alan opettajaa. Haastateltavien määrä vastaa noin 50 % logistiik-kaosaston opettajista. Haastatteluissa kysyttiin muun muassa tarvetta ajoneuvojen varauskäytänteiden kehittämiselle sekä ajatuksia kehittämiskohteista. Lisäksi kysyttiin myös mielipidettä perävaunujen yhdis-tämisestä samaan varaukseen kuorma-autojen kanssa. Logistiikka-alan opiskelijoille laadittiin kysely, jon-ka tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemys kaluston tasapuolisesta jakautumisesta eri opiskelija-ryhmien kesken.
Tutkimuksen tuloksena saatiin malli, jossa perävaunut on yhdistetty samaan varaukseen kuorma-autojen kanssa. Mallin käyttöönoton jälkeen perävaunujen varauksia ei tehdä erikseen. Ajoneuvojen varauskäy-tänteiden kehittämiseksi luotiin kolme vaihtoehtoista toimintatapaa. Yksi toteutusmalleista kiinnittää va-rattavat ajoneuvot valmiiksi siten, että ajoneuvon käyttäjän ei tarvitse itse tehdä varausta. Kaksi muuta mallia luovat eri reunaehtoja varauskäytänteisiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat selkeästi, että ajoneuvojen varauskäytänteiden kehittämiselle on tarvet-ta. Haasteet ajoneuvojen varauskäytänteissä on ollut tiedossa jo ennen tätä tutkimusta, mutta ratkaisuja ongelmiin ei ole ollut. Tutkimuksen tuloksena saadut perävaunujen yhdistämiset, sekä vaihtoehtoiset mallit varauskäytänteisiin, tuovat sujuvuutta arjen työhön logistiikka osastolla OSAO:n Kempeleen-Limingan yksikössä. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää opetuksen suunnittelussa jatkossa, sekä tutki-muksesta on hyötyä myös tulevissa kalustohankinnoissa. Jatkotoimenpiteenä voisi kehittää pedagogisia malleja, miten ajoneuvojen avulla tapahtuva opetus tulisi toteuttaa.