Yritysten vastuullisuustilanne
Katajisto, Petra (2025)
Katajisto, Petra
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032262
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli kartoittaa rajatun alueen yritysten vastuullisuustilannetta tällä hetkellä ja niiden näkemyksiä tulevaisuudesta. Tavoitteena oli luoda
kohdeyritykselle toimintasuunnitelma, jonka avulla tulevaisuuden asiakkaiden palvelu olisi entistä helpompaa. Tutkimuskysymyksiä olivat: miten yrityksessä ymmärretään vastuullisuus osana liiketoimintaa, hyödyntääkö yritys liiketoiminnassaan vastuullisuutta jollakin tavalla ja miksi yritys ei hyödynnä vastuullisuutta liiketoiminnassaan?
Vastuullisuus on yksinään sanana laaja ja siihen liittyvät käsitteet lisäävät sen moninaisuutta ja erilaisia merkityksiä. Sanan tulkinta tuottaa vaikeuksia varsinkin pienille yrityksille. Tietoa on saatavilla, mutta se on hajallaan. Yrityksen toivovat ulkopuolista apua ja tukea vastuullisuustyönsä kanssa, mutta eivät osaa täysin kuvailla millaista tuo apu ja tuki tulisi olla.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely lähetettiin 90:lle yritykselle ja teemahaastatteluilla syvennettiin kyselyn tuloksia viiden yrityksen edustajan kanssa. Tulosten mukaan yritykset ovat kiinnostuneet vastuullisuudesta ja osin sitä jo toteutetaan yritysten toiminnoissa. Tutkimuksen tuloksena syntyi toimintasuunnitelma, jota tullaan soveltamaan kohdeyrityksen päivittäisessä työssä. The purpose of this work was to map the current sustainability situation of companies in the defined area and their views on the future. The aim was to create an action plan for the target company to make it easier to serve future customers. The research questions were: how does the company understand sustainability as part of its business, does the company use sustainability in its business in some way, and why does the company not use sustainability in its business?
Sustainability as a word is really broad on its own and the concepts associated with it add to its diversity and different meanings. The interpretation of the word poses difficulties, especially for small businesses, all thought information is available, but it is scattered. Companies need external help and support with their sustainability work but cannot fully describe what that help and support should look like.
The study used qualitative and quantitative research methods. A questionnaire was sent to 90 companies, and thematic interviews were conducted with five representatives of the companies to deepen the findings. The results show that companies are aware of sustainability and that it is already being implemented in some of their operations. The survey resulted in an action plan that will be applied in the daily work of the target company.
kohdeyritykselle toimintasuunnitelma, jonka avulla tulevaisuuden asiakkaiden palvelu olisi entistä helpompaa. Tutkimuskysymyksiä olivat: miten yrityksessä ymmärretään vastuullisuus osana liiketoimintaa, hyödyntääkö yritys liiketoiminnassaan vastuullisuutta jollakin tavalla ja miksi yritys ei hyödynnä vastuullisuutta liiketoiminnassaan?
Vastuullisuus on yksinään sanana laaja ja siihen liittyvät käsitteet lisäävät sen moninaisuutta ja erilaisia merkityksiä. Sanan tulkinta tuottaa vaikeuksia varsinkin pienille yrityksille. Tietoa on saatavilla, mutta se on hajallaan. Yrityksen toivovat ulkopuolista apua ja tukea vastuullisuustyönsä kanssa, mutta eivät osaa täysin kuvailla millaista tuo apu ja tuki tulisi olla.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely lähetettiin 90:lle yritykselle ja teemahaastatteluilla syvennettiin kyselyn tuloksia viiden yrityksen edustajan kanssa. Tulosten mukaan yritykset ovat kiinnostuneet vastuullisuudesta ja osin sitä jo toteutetaan yritysten toiminnoissa. Tutkimuksen tuloksena syntyi toimintasuunnitelma, jota tullaan soveltamaan kohdeyrityksen päivittäisessä työssä.
Sustainability as a word is really broad on its own and the concepts associated with it add to its diversity and different meanings. The interpretation of the word poses difficulties, especially for small businesses, all thought information is available, but it is scattered. Companies need external help and support with their sustainability work but cannot fully describe what that help and support should look like.
The study used qualitative and quantitative research methods. A questionnaire was sent to 90 companies, and thematic interviews were conducted with five representatives of the companies to deepen the findings. The results show that companies are aware of sustainability and that it is already being implemented in some of their operations. The survey resulted in an action plan that will be applied in the daily work of the target company.