Aikaisemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen gerontologisessa hoitotyössä : sähköinen tentti osana AHOT-menettelyä
Salovaara, Päivi; Sirviö, Katja (2025)
Salovaara, Päivi
Sirviö, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032280
Tiivistelmä
Aikaisemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen eli AHOT tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankitun osaamisen hyväksymistä osaksi suoritettavaa ammattikorkeakoulututkintoa. AHOT-menettely vähentää opiskelun päällekkäisyyksiä, lyhentää opiskeluaikaa ja nopeuttaa työelämään siirtymistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön yhteistyö kumppanina toimi LAB-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa LAB-ammattikorkeakoulun ikääntyneen hoitotyön opintojakson AHOT-menettelyssä käytettävän sähköisen tentin tenttikysymykset. Tavoitteena oli edistää laadukasta, luotettavaa ja yhdenmukaista aiemman osaamisen arviointia LAB-ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tenttikysymyspankki, jonka kysymykset perustuivat ikääntyneen hoitotyön opintojakson kurssimateriaaliin. Tietoperusta koostui aikaisemman osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta, sairaanhoitajan osaamisvaatimuksista ja sairaanhoitajan osaamisvaatimuksista gerontologisessa hoitotyössä. Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella tuotos on hyödynnettävissä lähihoitajataustaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden työkokemuksen kautta hankitun aikaisemman osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa ikääntyneen hoitotyön opintojaksolla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön yhteistyö kumppanina toimi LAB-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa LAB-ammattikorkeakoulun ikääntyneen hoitotyön opintojakson AHOT-menettelyssä käytettävän sähköisen tentin tenttikysymykset. Tavoitteena oli edistää laadukasta, luotettavaa ja yhdenmukaista aiemman osaamisen arviointia LAB-ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tenttikysymyspankki, jonka kysymykset perustuivat ikääntyneen hoitotyön opintojakson kurssimateriaaliin. Tietoperusta koostui aikaisemman osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta, sairaanhoitajan osaamisvaatimuksista ja sairaanhoitajan osaamisvaatimuksista gerontologisessa hoitotyössä. Toimeksiantajalta saadun palautteen perusteella tuotos on hyödynnettävissä lähihoitajataustaisten sairaanhoitajaopiskelijoiden työkokemuksen kautta hankitun aikaisemman osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa ikääntyneen hoitotyön opintojaksolla.