Hoitotyön opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausrunko Iho- ja allergiasairaalan vuodeosastolle 4
Laukkanen, Tiia; Olervo, Lotta (2015)
Laukkanen, Tiia
Olervo, Lotta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052780
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa hoitotyön opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjausrunko. Tavoitteena on kehittää ja yhtenäistää opiskelijaohjausta Iho- ja allergiasairaalan ihotautienvuodeosastolla 4. Opinnäytetyö on sidottuna Ohjaus hoitotyössä -hankkeeseen, jonka tarkoituksena on tuottaa sairaalan toiminnan kehittämiseksi opinnäytetöitä.
Aihe opinnäytetöhön saatiin tutkittavan osaston tarpeesta kehittää ja yhtenäistää opiskelijaohjausta. Tutkimus on rajattu käsittelemään hoitotyön opiskelijoiden perustason ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Tutkimuskysymys oli, mitkä sisällöt opiskelijaohjauksessa ovat keskeisiä harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheessa perustason harjoittelun aikana? Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, jossa haastateltavina oli kolme opiskelijaohjauksesta vastaavaa sairaanhoitajaa. Haastattelu nauhoitettiin ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Ohjausrunko luotiin teemahaastatteluun ja tutkittuun tietoon perustuen. Ohjausrunko on jaettu tutkimuskysymysten mukaisesti ammattitaitoa edistävän harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheeseen. Ohjausrungon mallina käytettiin WHO:n tarkistuslistaa, joka on selkeä, yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Ohjausrunko esiteltiin yhdelle osaston opiskelijaohjauksesta vastaavalle sairaanhoitajalle, jonka antaman palautteen mukaisesti ohjausrunkoon tehtiin muutoksia. Opinnäytetyö on esitetty Iho- ja allergiasairaalan osaston 4 sairaanhoitajille.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetty ohjausrunko palvelee Iho- ja allergia sairaalan osaston 4 opiskelijaohjausta ja yhtenäistää opiskelijaohjausta kaikkien osastolla harjoittelussa olevien opiskelijoiden välillä. Tutkimuksen myötä esille nousi myös muita mielenkiintoisia tutkimusaiheita, jotka kuitenkin rajattiin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle ja kirjattiin jatkotutkimusehdotuksiin.
Asiasanat: ohjausrunko, hoitotyön opiskelija, hoitotyön koulutus, opiskelijaohjaus
Aihe opinnäytetöhön saatiin tutkittavan osaston tarpeesta kehittää ja yhtenäistää opiskelijaohjausta. Tutkimus on rajattu käsittelemään hoitotyön opiskelijoiden perustason ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Tutkimuskysymys oli, mitkä sisällöt opiskelijaohjauksessa ovat keskeisiä harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheessa perustason harjoittelun aikana? Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, jossa haastateltavina oli kolme opiskelijaohjauksesta vastaavaa sairaanhoitajaa. Haastattelu nauhoitettiin ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Ohjausrunko luotiin teemahaastatteluun ja tutkittuun tietoon perustuen. Ohjausrunko on jaettu tutkimuskysymysten mukaisesti ammattitaitoa edistävän harjoittelun alku-, keski- ja loppuvaiheeseen. Ohjausrungon mallina käytettiin WHO:n tarkistuslistaa, joka on selkeä, yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Ohjausrunko esiteltiin yhdelle osaston opiskelijaohjauksesta vastaavalle sairaanhoitajalle, jonka antaman palautteen mukaisesti ohjausrunkoon tehtiin muutoksia. Opinnäytetyö on esitetty Iho- ja allergiasairaalan osaston 4 sairaanhoitajille.
Opinnäytetyön tuloksena kehitetty ohjausrunko palvelee Iho- ja allergia sairaalan osaston 4 opiskelijaohjausta ja yhtenäistää opiskelijaohjausta kaikkien osastolla harjoittelussa olevien opiskelijoiden välillä. Tutkimuksen myötä esille nousi myös muita mielenkiintoisia tutkimusaiheita, jotka kuitenkin rajattiin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle ja kirjattiin jatkotutkimusehdotuksiin.
Asiasanat: ohjausrunko, hoitotyön opiskelija, hoitotyön koulutus, opiskelijaohjaus