Tuoteopas apteekeille : Louis Widmer
Kari, Jenni (2025)
Kari, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032275
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tuoteopas Louis Widmer -kosmetiikkabrändistä apteekkien henkilökunnalle. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää toimeksiantajan toiveiden lisäksi apteekkien näkemyksiä tuoteoppaasta. Toimeksiantajana oli suomalainen perheyritys, joka maahantuo ja markkinoi kosmetiikkaa sekä päivittäistuotteita. Kehittämistyön lopullisena tuotoksena luotiin tuoteopas, jossa esitellään brändi ja sen tuotelinjat, sekä tuotteiden tärkeimpiä ominaisuuksia. Tavoitteena oli lisätä Louis Widmer -tuotetuntemusta apteekkien henkilökunnan keskuudessa tuoteoppaan avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee brändin kosmetiikkatuotteissa käytettyjä raaka-aineita, myyntityötä sekä tuotetuntemuksen vaikutusta myyntiin. Teoria tuki tuoteoppaan kehitysprosessia. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus käyttäen Microsoft Forms -alustaa. Kyselyn tuloksia analysoitiin määrällisin menetelmin, ja tuloksia esiteltiin tekstin sekä kuvioiden avulla. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä oli apteekkien henkilökunta.
Kyselytutkimuksen vastauksia hyödynnettiin kehittämisprosessissa. Kyselyn vastauksissa korostui, että tuoteoppaat ovat hyödyllisiä ja niitä käytetään myyntityön tukena. Kyselyn vastauksissa tärkeimmiksi nousseet asiat, kuten tuotelinjojen esittelyt ja tuotteiden sisältämät raaka-aineet lisättiin tuoteoppaaseen. Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tuoteopasta jakamalla sitä apteekkeihin, mikä lisää tuotetuntemusta brändin tuotteista. Kehittämisideana tuoteoppaaseen voitaisiin tulevaisuudessa lisätä esimerkkejä Louis Widmer -ihonhoitorutiineista, mikä voisi helpottaa myyntityötä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee brändin kosmetiikkatuotteissa käytettyjä raaka-aineita, myyntityötä sekä tuotetuntemuksen vaikutusta myyntiin. Teoria tuki tuoteoppaan kehitysprosessia. Osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus käyttäen Microsoft Forms -alustaa. Kyselyn tuloksia analysoitiin määrällisin menetelmin, ja tuloksia esiteltiin tekstin sekä kuvioiden avulla. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä oli apteekkien henkilökunta.
Kyselytutkimuksen vastauksia hyödynnettiin kehittämisprosessissa. Kyselyn vastauksissa korostui, että tuoteoppaat ovat hyödyllisiä ja niitä käytetään myyntityön tukena. Kyselyn vastauksissa tärkeimmiksi nousseet asiat, kuten tuotelinjojen esittelyt ja tuotteiden sisältämät raaka-aineet lisättiin tuoteoppaaseen. Toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tuoteopasta jakamalla sitä apteekkeihin, mikä lisää tuotetuntemusta brändin tuotteista. Kehittämisideana tuoteoppaaseen voitaisiin tulevaisuudessa lisätä esimerkkejä Louis Widmer -ihonhoitorutiineista, mikä voisi helpottaa myyntityötä.