Skitsofreniaa sairastavan IPS-työhönvalmennusprosessin prototyyppi
Kauppi, Juha (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kauppi, Juha
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda prototyyppi IPS eli Sijoita ja valmenna (Individual Placement and Support) -menetelmän mukaisesta työhönvalmennusprosessista skitsofreniaa sairastavan asiakkaan näkökulmasta käsin.
Kehittämistyön tavoitteena oli auttaa menetelmästä kiinnostuneita sosiaaliohjaajia, työhönvalmentajia ja muita ammattilaisia ymmärtämään paremmin miten IPS-menetelmä voisi käytännössä toimia, miten asiakas voisi kokea valmennuksen eri vaiheet ja kuinka valmentaja voisi huomioida paremmin hänen kokemuksensa.
Kehittämistyössä luotiin skitsofreniaa sairastavan henkilön IPS-työhönvalmennusprosessin prototyyppi, joka koostuu asiakaspersoonasta ja yksityiskohtaisesta prosessikuvauksesta, jonka keskiössä on asiakkaan toiveet ja kokemus.
Tietoperustana käytettiin kansainvälisiä ja kotimaisia IPS-valmennusoppaita, tutkimuskirjallisuutta ja hankeraportteja. Prototyypin luomista ohjasi toipumisorientaatio. Menetelmällisinä ratkaisuina hyödynnettiin palvelumuotoilun työkaluista asiakaspersoonaa, palvelupolkua ja palveluprosessia. Asiakaspersoonan rakentamisessa ja hänen kokemuksensa kuvaamisessa hyödynnettiin kolmestatoista vertaisarvioidusta tutkimuksesta kerättyjä IPS-valmennettavien ja skitsofreniaa sairastavien työnhakijoiden ja työllistyneiden sitaatteja sekä opinnäytetyön tekijän laajaa psykiatrian työkokemusta mielenterveyshoitajana.
Kehittämistyön tuloksena syntyi asiakaspersoona ja yksityiskohtainen kuvaus IPS-valmennusprosessista asiakkaan näkökulmasta. Kehitetty prototyyppi arvioitiin soveltuvin osin 25 IPS-laatukriteerien avulla ja tarkastutettiin kokeneella IPS-valmentajalla. Arvioijan mukaan asiakaspersoona oli tunnistettava ja palveluprosesin kuvaus pääsääntöisesti oikeanlainen, joskin idealistinen kuvaus prosessin kulusta.
Prototyyppiä olisi mahdollista hyödyntää IPS-valmennusprosessin opiskelussa ja prosessin pohtimisessa asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi prototyyppiä olisi mahdollista käyttää mallipohjana eri organisaatioiden todellisten IPS-valmennusprosessien kuvaamiseen asiakkaan näkökulmasta.
Kehittämistyön tavoitteena oli auttaa menetelmästä kiinnostuneita sosiaaliohjaajia, työhönvalmentajia ja muita ammattilaisia ymmärtämään paremmin miten IPS-menetelmä voisi käytännössä toimia, miten asiakas voisi kokea valmennuksen eri vaiheet ja kuinka valmentaja voisi huomioida paremmin hänen kokemuksensa.
Kehittämistyössä luotiin skitsofreniaa sairastavan henkilön IPS-työhönvalmennusprosessin prototyyppi, joka koostuu asiakaspersoonasta ja yksityiskohtaisesta prosessikuvauksesta, jonka keskiössä on asiakkaan toiveet ja kokemus.
Tietoperustana käytettiin kansainvälisiä ja kotimaisia IPS-valmennusoppaita, tutkimuskirjallisuutta ja hankeraportteja. Prototyypin luomista ohjasi toipumisorientaatio. Menetelmällisinä ratkaisuina hyödynnettiin palvelumuotoilun työkaluista asiakaspersoonaa, palvelupolkua ja palveluprosessia. Asiakaspersoonan rakentamisessa ja hänen kokemuksensa kuvaamisessa hyödynnettiin kolmestatoista vertaisarvioidusta tutkimuksesta kerättyjä IPS-valmennettavien ja skitsofreniaa sairastavien työnhakijoiden ja työllistyneiden sitaatteja sekä opinnäytetyön tekijän laajaa psykiatrian työkokemusta mielenterveyshoitajana.
Kehittämistyön tuloksena syntyi asiakaspersoona ja yksityiskohtainen kuvaus IPS-valmennusprosessista asiakkaan näkökulmasta. Kehitetty prototyyppi arvioitiin soveltuvin osin 25 IPS-laatukriteerien avulla ja tarkastutettiin kokeneella IPS-valmentajalla. Arvioijan mukaan asiakaspersoona oli tunnistettava ja palveluprosesin kuvaus pääsääntöisesti oikeanlainen, joskin idealistinen kuvaus prosessin kulusta.
Prototyyppiä olisi mahdollista hyödyntää IPS-valmennusprosessin opiskelussa ja prosessin pohtimisessa asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi prototyyppiä olisi mahdollista käyttää mallipohjana eri organisaatioiden todellisten IPS-valmennusprosessien kuvaamiseen asiakkaan näkökulmasta.