Opas oman työhyvinvoinnin johtamiseen varhaiskasvatuksessa
Eriksson, Meri; Osmala, Mari (2025)
Eriksson, Meri
Osmala, Mari
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa käyttäjälähtöinen opas varhaiskasvatuksen henkilöstölle heidän oman työhyvinvointinsa johtamiseen. Opinnäytetyön tilaajana toimi Lohjan kaupungin varhaiskasvatusyksikkö. Opinnäytetyön tavoite oli oppaan välityksellä lisätä varhaiskasvatuksen henkilöstön tietoisuutta, keinoja, osaamista ja motivaatiota työhyvinvoinnistaan huolehtimiseen, ja siten tarjota tukea nykyisten työntekijöiden työssä jaksamiseen. Opinnäytetyön prosessissa hyödynnettiin palvelumuotoilun elementtejä vahvaan teoriataustaan tukeutuen. Palvelumuotoilu sopii kehitystöihin sen tarjoaman monipuolisuuden sekä asiakaslähtöisyyden vuoksi. Palvelumuotoilu tarjoaa mahdollisuuden erilaisten soveltuvien menetelmien käyttöön kehitystyössä. Tietoperustaa kerättiin työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä erityisesti varhaiskasvatuksen kontekstista tarkasteltuna. Teoriassa käsitellään muun muassa itsensä johtamista, itsetuntemusta, tunneälyä, vuorovaikutusta ja resilienssiä osana työhyvinvointia. Apuna hyödynnettiin erilaisia ajantasaisia tutkimuksia sekä teoriakirjallisuutta. Opinnäytetyö pohjautui teorian lisäksi opiskelijoiden osaamiseen työhyvinvoinnin vahvistamisesta, itsensä johtamisesta ja sosiaalisesta hyvinvoinnista sekä aiempaan varhaiskasvatuksen työkokemukseen perustuen.
Opas suunniteltiin ja arvioitiin kahdessa yhteiskehittämisen työpajassa huomioiden työelämän, sidosryhmän sekä asiakasäänen osana kehitystyötä. Yhteiskehittämisen työpajoihin osallistui työelämäkumppani, toisen varhaiskasvatusyksikön johtaja sekä opiskelijat. Asiakasääni saatiin osaksi yhteiskehittämistä laatimalla tutkielmana varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointiin pohjautuva dokumenttianalyysi. Opas toteutettiin yhteisiin suunnitelmiin pohjautuen. Kehitystyönä laadittiin 22 sivuinen opas. Opas toimii käyttäjälleen työhyvinvoinnin aiheisiin johdattelevana työkaluna, jolla tarjotaan keinoja, tietoa ja harjoituksia työhyvinvoinnin kehittämiseen itseään johtamalla. Opas toimitettiin työelämäkumppanille PDF-tiedostona. Oppaan etusivulle luotiin QR-koodi, josta pääsee lukemaan oppaan sähköisessä muodossa. Kehitystyöstä tuli tavoitteiden ja suunnitelman mukainen, käyttäjälähtöinen, itseopiskeltava tuotos.
Työelämäkumppani vastaa oppaan käyttämisestä henkilöstölleen. Oppaassa käsiteltyjen aiheiden vahvistamisesta voi olla hyötyä myös muussa elämässä työn ulkopuolella. Varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointi on suhteessa myös lasten hyvinvointiin, sillä varhaiskasvatus toteutuu vuorovaikutuksessa. Näin ollen opinnäytetyön välillinen vaikutus voi heijastua parhaimmillaan myös lasten hyvinvointiin ja varhaiskasvatuksen laatuun tulevaisuudessa.
Opas suunniteltiin ja arvioitiin kahdessa yhteiskehittämisen työpajassa huomioiden työelämän, sidosryhmän sekä asiakasäänen osana kehitystyötä. Yhteiskehittämisen työpajoihin osallistui työelämäkumppani, toisen varhaiskasvatusyksikön johtaja sekä opiskelijat. Asiakasääni saatiin osaksi yhteiskehittämistä laatimalla tutkielmana varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointiin pohjautuva dokumenttianalyysi. Opas toteutettiin yhteisiin suunnitelmiin pohjautuen. Kehitystyönä laadittiin 22 sivuinen opas. Opas toimii käyttäjälleen työhyvinvoinnin aiheisiin johdattelevana työkaluna, jolla tarjotaan keinoja, tietoa ja harjoituksia työhyvinvoinnin kehittämiseen itseään johtamalla. Opas toimitettiin työelämäkumppanille PDF-tiedostona. Oppaan etusivulle luotiin QR-koodi, josta pääsee lukemaan oppaan sähköisessä muodossa. Kehitystyöstä tuli tavoitteiden ja suunnitelman mukainen, käyttäjälähtöinen, itseopiskeltava tuotos.
Työelämäkumppani vastaa oppaan käyttämisestä henkilöstölleen. Oppaassa käsiteltyjen aiheiden vahvistamisesta voi olla hyötyä myös muussa elämässä työn ulkopuolella. Varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointi on suhteessa myös lasten hyvinvointiin, sillä varhaiskasvatus toteutuu vuorovaikutuksessa. Näin ollen opinnäytetyön välillinen vaikutus voi heijastua parhaimmillaan myös lasten hyvinvointiin ja varhaiskasvatuksen laatuun tulevaisuudessa.