Virtsanrakon kertakatetrointi : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Bunthawee, Sudarat; Dhakal, Sukriti (2025)
Bunthawee, Sudarat
Dhakal, Sukriti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042335
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opetusvideo kertakatetroinnista sairaanhoitajaopiskelijoille, joka tukisi heidän käytännön taitojensa kehittymistä ja edistäisi potilasturvallisuutta. Tavoitteena oli luoda pedagogisesti tehokas ja selkeä opetusmateriaali, joka mahdollistaisi opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen syventämisen.
Hyvän tieteellisen käytännön (HTK) periaatteita noudatettiin kaikissa työvaiheissa, varmistaen eettisyyden ja tarvittavat lupaprosessit. Videon valmistusprosessi sisälsi kuvaamisen, editoinnin sekä ääniraidan ja tekstitysten lisäämisen, ja videon pedagogista arvoa arvioitiin palautteen avulla. Palautteenkeruussa käytettiin Webropol-sovellusta, joka mahdollisti opiskelijoiden anonyymit vastaukset ja monipuoliset analysointimahdollisuudet. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että opetusvideoilla on positiivinen vaikutus opiskelijoiden oppimiseen. Palautekyselyn perusteella opiskelijat kokivat, että opetusvideo tukee oppimisprosessia. Tulosten pohjalta ehdotettiin videomateriaalin laajentamista erityistilanteiden käsittelyyn sekä sen hyödyntämistä erikoistumiskoulutuksissa ja työharjoitteluissa.
Hyvän tieteellisen käytännön (HTK) periaatteita noudatettiin kaikissa työvaiheissa, varmistaen eettisyyden ja tarvittavat lupaprosessit. Videon valmistusprosessi sisälsi kuvaamisen, editoinnin sekä ääniraidan ja tekstitysten lisäämisen, ja videon pedagogista arvoa arvioitiin palautteen avulla. Palautteenkeruussa käytettiin Webropol-sovellusta, joka mahdollisti opiskelijoiden anonyymit vastaukset ja monipuoliset analysointimahdollisuudet. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että opetusvideoilla on positiivinen vaikutus opiskelijoiden oppimiseen. Palautekyselyn perusteella opiskelijat kokivat, että opetusvideo tukee oppimisprosessia. Tulosten pohjalta ehdotettiin videomateriaalin laajentamista erityistilanteiden käsittelyyn sekä sen hyödyntämistä erikoistumiskoulutuksissa ja työharjoitteluissa.