Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva ja erityisosaaminen moniammatillisessa tiimissä
Leskinen, Ina; Ronkainen, Ida (2025)
Leskinen, Ina
Ronkainen, Ida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502052362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502052362
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen sosionomin työmahdollisuuksia osana päiväkodin uutta henkilöstörakennetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ja näkemystä varhaiskasvatuksen sosionomin työstä päiväkodissa tunnistaen ja selkeyttäen varhaiskasvatuksen sosionomin erityisosaamista Porvoon kaupungin varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui varhaiskasvatuksen pedagogiseen perustaan, jossa korostetaan lapsen kehityksen ja oppimisen tukemista varhaiskasvatuslain sekä valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman määrittelemissä puitteissa. Tietoperusta tarkasteli myös varhaiskasvatuksen uutta henkilöstörakennetta, erityisesti varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja erityisosaamista osana moniammatillista tiimiä. Viitekehys käsitteli varhaiskasvatuksen sosionomin koulutuksen tuomia valmiuksia ja merkitystä varhaiskasvatuspalveluissa.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusotetta, ja aineisto lähetettiin Porvoon kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake suunniteltiin vastaamaan tutkimuskysymykseen, ottaen huomioon vastaajien eri ammattinimikkeet varhaiskasvatuksessa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin kuvailevaa tilastoanalyysia, mikä mahdollisti tulosten selkeän ja havainnollisen esittämisen.
Kyselyyn vastanneita oli 20, joista kolme oli varhaiskasvatuksen sosionomeja, viisi vastaajaa lastenhoitajia ja 12 vastaajaa varhaiskasvatuksen opettajia. Tuloksista ilmenee, että sosionomin erityisosaaminen, kuten perheiden kanssa tehtävä yhteistyö ja lasten yksilöllinen ohjaus tulee esiin useissa työtehtävissä, mutta rooli on usein epäselvä moniammatillisessa tiimissä. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva on osittain selkeä, mutta yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa kaipaa kehittämistä. Vastaajat kokivat sosionomin tuovan lisäarvoa tiimiin, mutta samalla työnjaon ja vastuiden selkeyttämistä toivottiin, erityisesti perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä ja monialaisessa yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui varhaiskasvatuksen pedagogiseen perustaan, jossa korostetaan lapsen kehityksen ja oppimisen tukemista varhaiskasvatuslain sekä valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman määrittelemissä puitteissa. Tietoperusta tarkasteli myös varhaiskasvatuksen uutta henkilöstörakennetta, erityisesti varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvaa ja erityisosaamista osana moniammatillista tiimiä. Viitekehys käsitteli varhaiskasvatuksen sosionomin koulutuksen tuomia valmiuksia ja merkitystä varhaiskasvatuspalveluissa.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusotetta, ja aineisto lähetettiin Porvoon kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake suunniteltiin vastaamaan tutkimuskysymykseen, ottaen huomioon vastaajien eri ammattinimikkeet varhaiskasvatuksessa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin kuvailevaa tilastoanalyysia, mikä mahdollisti tulosten selkeän ja havainnollisen esittämisen.
Kyselyyn vastanneita oli 20, joista kolme oli varhaiskasvatuksen sosionomeja, viisi vastaajaa lastenhoitajia ja 12 vastaajaa varhaiskasvatuksen opettajia. Tuloksista ilmenee, että sosionomin erityisosaaminen, kuten perheiden kanssa tehtävä yhteistyö ja lasten yksilöllinen ohjaus tulee esiin useissa työtehtävissä, mutta rooli on usein epäselvä moniammatillisessa tiimissä. Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuva on osittain selkeä, mutta yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa kaipaa kehittämistä. Vastaajat kokivat sosionomin tuovan lisäarvoa tiimiin, mutta samalla työnjaon ja vastuiden selkeyttämistä toivottiin, erityisesti perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä ja monialaisessa yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.