Vanhemmat mediakasvattajina
Härmä, Niina (2008)
Härmä, Niina
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502062424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502062424
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty haapajärvisessä päiväkoti Satakielessä toteutettuun Pohjois-Suomen osaamiskeskuksen varhaiskasvatuksen kehittämishankkeeseen. Opinnäytetyön aihe on varhainen mediakasvatus. Media tarkoittaa välineitä, joilla on mahdollista viestittää ja vastaanottaa viestejä. Lisäksi se tarkoittaa viestien sisältöjä ja käytänteitä, jotka ovat syntyneet välineiden ympärille. Mediakasvatus tarkoittaa oppimista ja kasvua median parissa. Se on toimintaa, jolla yritetään tietoisesti vaikuttaa yksilön median käyttämiseen ja mediataitoihin. Mediakasvatuksen avulla pyritään kehittämään mediakulttuurissa elämisen perusvalmiuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia päiväkoti Satakielen 3-7-vuotiaiden lasten vanhempien suhtautumista mediaan ja mediakasvatukseen sekä sitä, kuinka vanhemmat toteuttavat mediakasvatusta kotonaan. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty standardoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa on käytetty monivalintakysymyksiä sekä muutamaa sekamuotoista kysymystä. Tutkimusaineisto on analysoitu Excel-ohjelmalla.
Tuloksista selvisi, että päiväkoti Satakielen 3-7-vuotiaiden lasten vanhemmat suhtautuivat mediakasvatukseen hyvin myönteisesti. Vanhempien mielestä mediakasvatus päiväkodissa oli tärkeää. Vanhemmat pitivät mediaa hyödyllisenä ja iloa tuottavana. Vanhempien mielestä lapsia täytyi kuitenkin suojella median haitallisilta vaikutuksilta. Vanhemmat toteuttivat mediakasvatusta kotonaan hyvin monipuolisesti. Vanhemmat tutustuivat lapsen käyttämän mediamateriaalin sisältöön etukäteen. Vanhemmat myös käyttivät usein mediavälineitä yhdessä lapsen kanssa. Lähes kaikki vanhemmat olivat keskustelleet lapsen kanssa median aiheuttamista tunnereaktioista. Suurin osa vanhemmista ei tarvinnut tukea mediakasvatustehtäväänsä päiväkodilta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia päiväkoti Satakielen 3-7-vuotiaiden lasten vanhempien suhtautumista mediaan ja mediakasvatukseen sekä sitä, kuinka vanhemmat toteuttavat mediakasvatusta kotonaan. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty standardoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa on käytetty monivalintakysymyksiä sekä muutamaa sekamuotoista kysymystä. Tutkimusaineisto on analysoitu Excel-ohjelmalla.
Tuloksista selvisi, että päiväkoti Satakielen 3-7-vuotiaiden lasten vanhemmat suhtautuivat mediakasvatukseen hyvin myönteisesti. Vanhempien mielestä mediakasvatus päiväkodissa oli tärkeää. Vanhemmat pitivät mediaa hyödyllisenä ja iloa tuottavana. Vanhempien mielestä lapsia täytyi kuitenkin suojella median haitallisilta vaikutuksilta. Vanhemmat toteuttivat mediakasvatusta kotonaan hyvin monipuolisesti. Vanhemmat tutustuivat lapsen käyttämän mediamateriaalin sisältöön etukäteen. Vanhemmat myös käyttivät usein mediavälineitä yhdessä lapsen kanssa. Lähes kaikki vanhemmat olivat keskustelleet lapsen kanssa median aiheuttamista tunnereaktioista. Suurin osa vanhemmista ei tarvinnut tukea mediakasvatustehtäväänsä päiväkodilta.