Fuusion vaikutukset pankin toimihenkilöiden työskentelyyn, Case pankki X
Järvinen, Joona (2025)
Järvinen, Joona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502052382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502052382
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi finanssialan yritys pankki X. Työn tavoitteena oli tutkia fuusion vaikutuksia pankin toimihenkilöiden työskentelyyn. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten fuusioituminen on vaikuttanut pankin toimihenkilöiden työskentelyyn.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin syksyllä 2024 kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse pankin toimihenkilöille. Tutkimus rajattiin koskemaan pankki X:n fuusioprosessia, eikä vertailuja muiden organisaatioiden tai toimialojen fuusioihin tehty. Tutkimus keskittyi fuusion tuomiin muutoksiin organisaatiorakenteessa, työtehtävissä sekä työntekijöiden arjessa ja kokemuksissa.
Tulokset osoittivat, että fuusio vaikutti merkittävästi pankin toimihenkilöiden työskentelyyn. Työtehtävien selkeytyminen ja tarkentuminen nähtiin positiivisina muutoksina, kun taas työkuormituksen kasvu siirtymävaiheen aikana aiheutti haasteita. Organisaatiokulttuurien yhdistäminen oli alkuvaiheessa haastavaa, mutta prosessin edetessä kulttuuri saavutti yhtenäisyyttä. Henkilöstöhallinnan ja esihenkilöiden rooli korostui fuusioprosessin onnistumisessa, ja erityisesti avoimen ja kaksisuuntaisen viestinnän merkitys nousi esiin. Esihenkilöiden tuki ja aktiivinen osallistuminen helpottivat työntekijöiden sopeutumista muutoksiin ja vähensivät epävarmuutta.
Tutkimus tarjoaa käytännön suosituksia fuusioprosessien hallintaan. Esihenkilöiden aktiivinen rooli, selkeä viestintä ja riittävien resurssien varmistaminen ovat avainasemassa fuusion onnistumiselle sekä työntekijöiden hyvinvoinnin edistämiselle.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin syksyllä 2024 kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostitse pankin toimihenkilöille. Tutkimus rajattiin koskemaan pankki X:n fuusioprosessia, eikä vertailuja muiden organisaatioiden tai toimialojen fuusioihin tehty. Tutkimus keskittyi fuusion tuomiin muutoksiin organisaatiorakenteessa, työtehtävissä sekä työntekijöiden arjessa ja kokemuksissa.
Tulokset osoittivat, että fuusio vaikutti merkittävästi pankin toimihenkilöiden työskentelyyn. Työtehtävien selkeytyminen ja tarkentuminen nähtiin positiivisina muutoksina, kun taas työkuormituksen kasvu siirtymävaiheen aikana aiheutti haasteita. Organisaatiokulttuurien yhdistäminen oli alkuvaiheessa haastavaa, mutta prosessin edetessä kulttuuri saavutti yhtenäisyyttä. Henkilöstöhallinnan ja esihenkilöiden rooli korostui fuusioprosessin onnistumisessa, ja erityisesti avoimen ja kaksisuuntaisen viestinnän merkitys nousi esiin. Esihenkilöiden tuki ja aktiivinen osallistuminen helpottivat työntekijöiden sopeutumista muutoksiin ja vähensivät epävarmuutta.
Tutkimus tarjoaa käytännön suosituksia fuusioprosessien hallintaan. Esihenkilöiden aktiivinen rooli, selkeä viestintä ja riittävien resurssien varmistaminen ovat avainasemassa fuusion onnistumiselle sekä työntekijöiden hyvinvoinnin edistämiselle.