Jämsän rovastikunnan kerhonohjaajakoulutuksen kehittäminen
Niemitalo, Paula (2008)
Niemitalo, Paula
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502072491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502072491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on paneutua Jämsän rovastikunnan kerhonohjaajakoulutuksen ongelmakohtiin ja laatia uusi kerhonohjaajakoulutusmalli. Jämsän rovastikuntaan kuuluvat Jämsä-Kuoreveden, Jämsänkosken, Korpilahden sekä Kuhmoisten seurakunnat. Näiden seurakuntien nuorisotyönohjaajat suunnittelevat ja toteuttavat yhdessä kerhonohjaajakoulutuksen. Kerhonohjaajakoulutus suoritetaan kahtena viikonloppupäivänä; ensimmäinen jakso keväällä ja toinen syksyllä.
Suurimmat ongelmakohdat koulutuksessa ovat työntekijöiden motivaation puute, koulutusmateriaalit, jotka eivät vastaa työntekijöiden tarpeita, tuntien aiheiden päällekkäisyys sekä koulutuksen rutiininomaisuus.
Valitsin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän, sillä kyseessä on laadullinen tutkimus. Uutta kerhonohjaajakoulutusmallia varten haastattelin nuoria, jotka ovat mukana koulutuksessa sekä nuorisotyöntekijöitä, jotka toteuttavat koulutuksen. Haastattelu tapahtui kyselylomakkeen muodossa, Kysely toteutettiin monivalintatehtävänä sekä avoimista kysymyksistä muodostuneena kirjallisena kyselynä. Aineistoa opinnäytetyöhöni olen hakenut kirjallisuudesta, muista opinnäytetöistä sekä internetistä.
Olen saanut laadittua opinnäytetyönä Jämsän rovastikunnalle uuden koulutusmallin, joka sisältää tuntien aiheet sekä tavoitteet, koulutuspäivien rungon sekä yhtenäisen todistuksen kerhonohjaajakoulutuksesta.
Suurimmat ongelmakohdat koulutuksessa ovat työntekijöiden motivaation puute, koulutusmateriaalit, jotka eivät vastaa työntekijöiden tarpeita, tuntien aiheiden päällekkäisyys sekä koulutuksen rutiininomaisuus.
Valitsin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän, sillä kyseessä on laadullinen tutkimus. Uutta kerhonohjaajakoulutusmallia varten haastattelin nuoria, jotka ovat mukana koulutuksessa sekä nuorisotyöntekijöitä, jotka toteuttavat koulutuksen. Haastattelu tapahtui kyselylomakkeen muodossa, Kysely toteutettiin monivalintatehtävänä sekä avoimista kysymyksistä muodostuneena kirjallisena kyselynä. Aineistoa opinnäytetyöhöni olen hakenut kirjallisuudesta, muista opinnäytetöistä sekä internetistä.
Olen saanut laadittua opinnäytetyönä Jämsän rovastikunnalle uuden koulutusmallin, joka sisältää tuntien aiheet sekä tavoitteet, koulutuspäivien rungon sekä yhtenäisen todistuksen kerhonohjaajakoulutuksesta.