Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alakouluikäisen ADHD-oppilaan toimintakyvyn arviointi kouluterveydenhuollossa

Penttilä, Anu; Ylitalo, Marja (2025)

 
Avaa tiedosto
Penttila_Ylitalo.pdf (1.377Mt)
Lataukset: 


Penttilä, Anu
Ylitalo, Marja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502072473
Tiivistelmä
ADHD (attention-deficit/hyperactivity disorder) diagnoosien määrä on lisääntynyt viimevuosina selvästi koko maassa. ADHD vaatii tiivistä seurantaa, joka vaatii hyvää moniammatillista yhteistyötä koulun, opiskeluhuollon ja perheen välillä.

Soveltavan laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan parantaa terveydenhuollon ammattihenkilöiden antamaa ADHD-oppilaiden hoidon laatua, yhteistyötä ja tiedonkulkua ADHD-oppilaiden perheiden, koulun ja kouluterveydenhuollon välillä.

Opinnäyteyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Etelä-Karjalan hyvinvointialueen terveydenhuollon ammattihenkilöiden käsityksiä opettajan antamasta ADHD-oppilaan palautteesta. Saadun tiedon avulla luotiin kehittämisehdotuksia opettajien tekemän ADHD-oppilaan toimintakyvyn arvioimiseksi. Tutkimuskysymys oli seuraava: Millainen on terveydenhuollon ammattihenkilöiden (terveydenhoitajien, lääkäreiden ja psykologien) käsitys laadukkaasta opettajien antamasta ADHD-oppilaan toimintakykyä koskevasta palautteesta?

Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena teemahaastattelumuotoisten yksilö- ja ryhmähaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi terveydenhuoltoalan ammattilaista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tutkimuksen tuloksena saatiin kuvaus laadukkaan opettajan palautteen sisällöstä koskien ADHD-oppilaan toimintakykyä. Parannuksia tarvitaan palautteen tarkkuudessa, yksilöllisyydessä, tiedonsiirrossa sekä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa. Tutkimuksen mukaan palautteen antamisen käytäntöjä toivottiin kehitettävän niin yhdenmukaisen palautejärjestelmän, digitaalisten järjestelmien kuin tiedonsiirronkin osalta. Tulosten mukaan tärkeänä tavoitteena olisi luoda yhdenmukaiset ja loogiset palautekäytännöt, jotka mahdollistavat selkeän ja johdonmukaisen tiedonvaihdon eri toimijoiden välillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste