Intoa innovointiin : palveluliiketoiminnan maturiteetin edistäminen teollisuuden liiketoimintayksikössä
Tuori, Katri (2025)
Tuori, Katri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112676
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö tehtiin toimeksiantona eräälle valmistavan teollisuuden yritykselle. Kehittämistyön tarkoitukseksi muodostui palveluliiketoiminnan maturiteetin selvittäminen ja kasvattaminen. Tavoitteeksi asetettiin helposti ymmärrettävän ja toteutettavan ohjeistuksen laatiminen palveluliiketoiminnan edistämiseksi.
Kehittämisen menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua ja prosessimallina Stanford Design Schoolin kuusikulmiot-mallia. Työ kattoi mallin ensimmäiset kolme vaihetta ja niiden iteroinnit. Työhön sisällytetyt vaiheet olivat empatian kerryttäminen, määrittely ja ideointi. Kehittämisessä hyödynnettiin anonyymiä kyselyä, teemahaastatteluita sekä ideointiin yhteiskehittämisen työpajaa.
Tietoperustassa käsitellään innovointia, ideointia, palveluliiketoiminnan maturiteettia sekä arvonluontia. Radikaalin ja inkrementaalisen innovoinnin erot käydään läpi ja palveluiden inkrementaaliseen kehittämiseen esitetään malli.
Lopputuotoksena syntyi opas, joka sisältää kehittämissuosituksia palveluliiketoiminnan kypsyyden lisäämiseksi sekä ideoinnin lisäämiseksi organisaatiossa. Oppaan suositukset on laadittu tietoperustassa esitellyn tutkimuksen sekä palvelumuotoilun prosessin aikana kerrytetyn ymmärryksen perusteella. Näistä suosituksista tärkeimpiä ovat nykyisen palvelutarjooman kirkastaminen, kannustimien luominen palveluiden myymiseen, myyjien kouluttaminen sekä inkrementaalisen ideoinnin edistäminen ja helpoksi tekeminen. Kaikkiin suosituksiin kuuluu selkeitä, konkreettisia toimenpide-ehdotuksia.
Ehdotettuja toimenpiteitä ovat nykyisten palveluiden analysointi ja määrän vähentäminen, uusien taloudellisten kannustimien luominen myyjille, tiimien väliset ideointikilpailut sekä palveluideoiden kirjaaminen asiakashallintajärjestelmään.
Jatkokehitysmahdollisuuksina toimeksiantajalle ehdotetaan avainkumppanuutta Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Kumppanuuden avulla yritys voi saada arvokasta tietotaitoa sekä hyödyntää opiskelijoiden työpanosta esimerkiksi työpajojen suunnittelussa ja fasilitoinnissa tai kehittämishaasteiden ratkomisessa palvelumuotoilun keinoin.
Kehittämisen menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua ja prosessimallina Stanford Design Schoolin kuusikulmiot-mallia. Työ kattoi mallin ensimmäiset kolme vaihetta ja niiden iteroinnit. Työhön sisällytetyt vaiheet olivat empatian kerryttäminen, määrittely ja ideointi. Kehittämisessä hyödynnettiin anonyymiä kyselyä, teemahaastatteluita sekä ideointiin yhteiskehittämisen työpajaa.
Tietoperustassa käsitellään innovointia, ideointia, palveluliiketoiminnan maturiteettia sekä arvonluontia. Radikaalin ja inkrementaalisen innovoinnin erot käydään läpi ja palveluiden inkrementaaliseen kehittämiseen esitetään malli.
Lopputuotoksena syntyi opas, joka sisältää kehittämissuosituksia palveluliiketoiminnan kypsyyden lisäämiseksi sekä ideoinnin lisäämiseksi organisaatiossa. Oppaan suositukset on laadittu tietoperustassa esitellyn tutkimuksen sekä palvelumuotoilun prosessin aikana kerrytetyn ymmärryksen perusteella. Näistä suosituksista tärkeimpiä ovat nykyisen palvelutarjooman kirkastaminen, kannustimien luominen palveluiden myymiseen, myyjien kouluttaminen sekä inkrementaalisen ideoinnin edistäminen ja helpoksi tekeminen. Kaikkiin suosituksiin kuuluu selkeitä, konkreettisia toimenpide-ehdotuksia.
Ehdotettuja toimenpiteitä ovat nykyisten palveluiden analysointi ja määrän vähentäminen, uusien taloudellisten kannustimien luominen myyjille, tiimien väliset ideointikilpailut sekä palveluideoiden kirjaaminen asiakashallintajärjestelmään.
Jatkokehitysmahdollisuuksina toimeksiantajalle ehdotetaan avainkumppanuutta Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Kumppanuuden avulla yritys voi saada arvokasta tietotaitoa sekä hyödyntää opiskelijoiden työpanosta esimerkiksi työpajojen suunnittelussa ja fasilitoinnissa tai kehittämishaasteiden ratkomisessa palvelumuotoilun keinoin.
