Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median riskit yritysmaailmassa

Kilpinen, Joni (2015)

 
Avaa tiedosto
Kilpinen_Joni.pdf (917.3Kt)
Lataukset: 


Kilpinen, Joni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092922
Tiivistelmä
Sosiaalisen median palveluista on kirjoitettu lukuisia kirjoja ja artikkeleita, joissa niitä ylistetään varsinkin yritysnäkökulmasta. Vaikka sosiaalinen media on muuttanut olennaisesti tapaa, jolla keskustella, mainostaa, etsiä ja jakaa tietoa, piilee sen palveluiden käytössä kuitenkin erilaisia uhkakuvia. Yritykset ja asiantuntijat pelkäävät sosiaalisen median avoimuuden aiheuttavan suuria tietoturvariskejä. Lisäksi asiantuntijat ovat varoitelleet sosiaalisessa mediassa olevista haittaohjelmista, joita liikkuu sen tuomissa sovelluksissa.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median käyttöön liittyviä uhkia yritysmaailmassa. Opinnäytetyö vastaa kolmeen kysymykseen. Ensiksi opinnäytetyössä tutkitaan, minkälaisia riskejä sosiaalinen media saattaa tuoda yrityksille. Toiseksi tarkastellaan, miten yritykset ja sen työntekijät voivat suojautua sosiaalisen median riskeiltä. Kolmanneksi selvitetään, miksi riskejä pääsee syntymään sosiaalisessa mediassa.

Ensimmäisessä kysymyksessä tutkitaan kaikkia niitä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa yrityksille ei-toivottuja tuloksia sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on löytää keskeiset asiat, jotka nykypäivän yritysten pitäisi huomioida oman tietoturvansa kannalta. Vastaus toiseen ja kolmanteen kysymykseen haetaan käyttämällä hyväksi edellisen tutkimuskysymyksen vastauksia. Vastauksia käyttämällä tutkitaan syitä siihen, miksi riskejä pääsee syntymään nykypäivän yrityksissä.

Opinnäytetyö osoittaa, että sosiaalisessa mediassa on monenlaisia eri riskitekijöitä. Suurin syy, miksi riskejä syntyy sosiaalisessa mediassa, johtuu yritysten työntekijöistä. Suurimpia ongelmien aiheuttajia ovat ihmisten huolimattomuus ja tietämättömyys. Vastaukseksi toiseen tutkimuskysymykseen on, että sosiaalisen median käyttäjien kannattaa aina miettiä ennen kommenttien ja muun materiaalin lisäämistä sekä muistaa tietoturvan perussäännöt. Paras keino ennaltaehkäistä riskien syntyminen on selkeä ohjeistus työyhteisössä, henkilöstön koulutus ja turvallisuustietoisuuden lisääminen. Opinnäytetyössä käy ilmi, että sosiaalisessa mediassa syntyvien odottamattomien riskien suurimmat aiheuttajat ovat: ihmisten sosiaalisuuden tarve, suuri luottamus muihin ihmisiin ja keskittynyt rikollinen toiminta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste