Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjauksen kehittäminen: tilastolliseen malliin perustuva asiakasohjauksen toimintamalli
Puputti, Henna (2025)
Puputti, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122700
Tiivistelmä
Työikäisestä väestöstä joka viides kokee merkittävää psyykkistä kuormitusta. Mielenterveyden ongelmat ovat lisääntyneet ja päihteiden käyttö on vakiintunut etenkin miehillä korkealle tasolle. Näihin liittyvien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käyttö ei ole kasvanut.
Suomessa väestö ikääntyy ja huoltosuhde heikkenee. Hyvinvointialueiden rahoitus on siirtynyt kuntarahoituksesta valtion yleiskatteelliseen rahoitukseen. Hyvinvointialueet ovat joutuneet tiukoille säästökuureille, mutta kamppailevat työvoimapulan kanssa. Samaan aikaan väestön sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarve kasvaa. Hyvinvointialueilla on tarve kehittää palveluitaan vastaamaan talouden tiukentumiseen ja palvelutarpeen kasvuun. Yksi strategisesti merkittävä keino on hyödyntää erilaisia tiedolla johtamisen ratkaisuita toiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata toimintamalli, joka perustuu Bayesilaista tilastotiedettä käyttävään Markovin malliin (Covariete-Dependent Markov Model). Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjaajien työtä asiakkaiden palvelupolun sujuvoittamiseksi.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, joka koostui neljästä syklistä. Tutkimuksen ensimmäisessä syklissä tehtiin laadullisia menetelmiä hyödyntävä kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jolla saatiin aikaan nykytilan kuvaus mielenterveys- ja päihdepalveluiden ja -ongelmien tilasta sekä ymmärrys siitä, miten Markovin mallia on aiemmin hyödynnetty sosiaali- ja terveydenhuollossa. Toisessa syklissä toteutettiin ensimmäisen asteen Markovin malli Keusoten aineiston pohjalta hypoteettis-deduktiivisesti ja eksploratiivisin määrällisin tutkimusmenetelmin erillisen tutkimusryhmän toimesta. Tutkimuksen kolmannessa syklissä toteutettiin asiakasohjauksen työpöydän prototyyppi tilastollisen mallin tiedoilla ja neljännessä syklissä kuvattiin aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen toimintamalli käyttäen service blueprintiä. Kehittämistyöhön ja syklien arviointeihin hyödynnettiin ryhmäkeskusteluja, jotta toimintamalli saatiin vastaamaan muuttunutta todellisuutta mahdollisimman hyvin.
Tuotoksena syntyi Keusoten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen toimintamalli, joka kuvaa pääpiirteissään muuttunutta toimintamallia. Vuonna 2025 toiminnan kehitystä jatketaan palvelujen verkostosuunnitelman mukaisesti siten, että asiakasohjauksesta tulee keskitetty asiakasohjaus. Toimintamalli voi auttaa myös tämän toiminnan kehittämisessä, sillä siinä ei ole tarkasti eroteltu nykytilanteen mukaista sosiaali- ja terveydenhuollon erilaista toimintaa. Toimintamallissa hyödynnetty tilastollinen malli tuottaa synteettistä dataa ja on vastaus sote-tietojen käytön haasteisiin. Tilastollista mallia testattiin mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen kontekstissa, mutta sen huomattiin olevan käyttökelpoinen myös monien muiden käyttötapausten osalta.
Suomessa väestö ikääntyy ja huoltosuhde heikkenee. Hyvinvointialueiden rahoitus on siirtynyt kuntarahoituksesta valtion yleiskatteelliseen rahoitukseen. Hyvinvointialueet ovat joutuneet tiukoille säästökuureille, mutta kamppailevat työvoimapulan kanssa. Samaan aikaan väestön sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarve kasvaa. Hyvinvointialueilla on tarve kehittää palveluitaan vastaamaan talouden tiukentumiseen ja palvelutarpeen kasvuun. Yksi strategisesti merkittävä keino on hyödyntää erilaisia tiedolla johtamisen ratkaisuita toiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata toimintamalli, joka perustuu Bayesilaista tilastotiedettä käyttävään Markovin malliin (Covariete-Dependent Markov Model). Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjaajien työtä asiakkaiden palvelupolun sujuvoittamiseksi.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, joka koostui neljästä syklistä. Tutkimuksen ensimmäisessä syklissä tehtiin laadullisia menetelmiä hyödyntävä kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jolla saatiin aikaan nykytilan kuvaus mielenterveys- ja päihdepalveluiden ja -ongelmien tilasta sekä ymmärrys siitä, miten Markovin mallia on aiemmin hyödynnetty sosiaali- ja terveydenhuollossa. Toisessa syklissä toteutettiin ensimmäisen asteen Markovin malli Keusoten aineiston pohjalta hypoteettis-deduktiivisesti ja eksploratiivisin määrällisin tutkimusmenetelmin erillisen tutkimusryhmän toimesta. Tutkimuksen kolmannessa syklissä toteutettiin asiakasohjauksen työpöydän prototyyppi tilastollisen mallin tiedoilla ja neljännessä syklissä kuvattiin aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen toimintamalli käyttäen service blueprintiä. Kehittämistyöhön ja syklien arviointeihin hyödynnettiin ryhmäkeskusteluja, jotta toimintamalli saatiin vastaamaan muuttunutta todellisuutta mahdollisimman hyvin.
Tuotoksena syntyi Keusoten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen toimintamalli, joka kuvaa pääpiirteissään muuttunutta toimintamallia. Vuonna 2025 toiminnan kehitystä jatketaan palvelujen verkostosuunnitelman mukaisesti siten, että asiakasohjauksesta tulee keskitetty asiakasohjaus. Toimintamalli voi auttaa myös tämän toiminnan kehittämisessä, sillä siinä ei ole tarkasti eroteltu nykytilanteen mukaista sosiaali- ja terveydenhuollon erilaista toimintaa. Toimintamallissa hyödynnetty tilastollinen malli tuottaa synteettistä dataa ja on vastaus sote-tietojen käytön haasteisiin. Tilastollista mallia testattiin mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksen kontekstissa, mutta sen huomattiin olevan käyttökelpoinen myös monien muiden käyttötapausten osalta.
