Instagram vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksen pienten lasten vanhempien ostopäätöksiin
Keinänen, Eva (2025)
Keinänen, Eva
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122714
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi Instagramissa on suosittu markkinoinnin muoto. Sitä on mahdollista kohdentaa tarkastikin tietylle yleisölle. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltavaksi yleisöksi kohdistuvat alle kouluikäisten lasten vanhemmat.
Opinnäytetyöllä halutaan selittää perhevaikuttajien suosion syitä, ja mikä heidän sisällössään voi johtaa kuluttajan ostopäätökseen lapsiperheiden hankinnoissa. Aihetta rajattiin tutkimaan vaikuttajamarkkinointia Instagramissa, pienten lasten vanhempien ostopäätöksen syntyä, sekä vaikuttajaan samaistumisen taustalla olevia tekijöitä. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin pieneltä ryhmältä aiheen kohdeyleisöä haastattelulla sekä sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimustulokset paljastavat, että vaikuttajamarkkinoinnin vaikutukset vanhempien ostopäätökset ovat pieniä, ja liittyvät yleensä vain osaan hyödykkeiden hankinnasta. Vaikuttajien yhteistöihin ei aina olla tyytyväisiä ja kuluttajallakin löytyy vahvat mielipiteet millaista sisältöä hän haluaisi Instagramissa nähdä. Tietyt aiheet kuten mainonnan selkeä näkyminen ei ole yhtä suosittua kuin aito ja arkinen sisältö.
Opinnäytetyöllä halutaan selittää perhevaikuttajien suosion syitä, ja mikä heidän sisällössään voi johtaa kuluttajan ostopäätökseen lapsiperheiden hankinnoissa. Aihetta rajattiin tutkimaan vaikuttajamarkkinointia Instagramissa, pienten lasten vanhempien ostopäätöksen syntyä, sekä vaikuttajaan samaistumisen taustalla olevia tekijöitä. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin pieneltä ryhmältä aiheen kohdeyleisöä haastattelulla sekä sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimustulokset paljastavat, että vaikuttajamarkkinoinnin vaikutukset vanhempien ostopäätökset ovat pieniä, ja liittyvät yleensä vain osaan hyödykkeiden hankinnasta. Vaikuttajien yhteistöihin ei aina olla tyytyväisiä ja kuluttajallakin löytyy vahvat mielipiteet millaista sisältöä hän haluaisi Instagramissa nähdä. Tietyt aiheet kuten mainonnan selkeä näkyminen ei ole yhtä suosittua kuin aito ja arkinen sisältö.
