Muuttuvat matkailupalvelut : seurantatutkimus Pietarsaaren matkailun kehittämisestä
Vallius, Mirella (2008)
Vallius, Mirella
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132770
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pietarsaaren kaupungin matkailutoimisto ja siellä työelämäohjaajana matkailupäällikkö Tiina Pelkonen. Tämän työn aiheena oli tehdä seurantatutkimus opinnäytetyölle, joka on tehty vuonna 2002. Viisi vuotta sitten tehdyn opinnäytetyön nimi on Pietarsaaren matkailupalveluiden kehittäminen. Molempien opinnäytetöiden tutkimustehtiivänä selvitettiin matkailupalveluiden tuottajien, matkailupalveluiden käyttäjäyritysten ja kaupungin ylimmän johdon tyytyväisyyttä nykyisiin matkailupalveluihin. Lisäksi selvitettiin heidän mielipiteitä sekä markkinoinnista että matkailun kehittämisestä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pietarsaaren matkailupalveluiden nykytilannetta ja verrata saatuja tuloksia vuoteen 2002. Saatujen tulosten pohjalta oli tavoitteena selvittää, millainen nykytilanne on nyt, ja löytää mahdollisia ideoita matkailun kehittämiseksi. Opinnäytetyöta varten tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Menetelmana käytettiin teemahaastattelua, jota varten haastateltiin 12 henkilöä. Haastateltavat henkilöt koostuivat matkailupalveluiden tuottajista ja käyttäjistä sekä kaupungin ylimmästä johdosta.
Tutkimuksen perusteella Pietarsaaren matkailun nykytila oli yleisesti parantunut verrattuna vuoteen 2002. Sekä matkailupalveluiden käyttäjäyritykset että kaupungin ylin johto olivat tyytyväisempiä matkailun nykytilaan, markkinointiin ja matkailupalveluihin kuin vuonna 2002. Suurin osa matkailupalveluiden tuottajista koki yrityksensä toiminnassa sekä hyvää että huonoa. Useat matkailupalvelut olivat kehittäneet toimintaa eteenpäin vuodesta 2002, mutta muutama matkailupalvelu kaipasi enemmän kehittämistä. Tutkimuksen perusteella matkailun kehittämisideat koskivat eniten ravintolapalveluita, ohjelmapalveluita, laivaliikennetta ja kaupungin eri osien kehittämistä.
Kaupungin matkailun kehittäminen on laaja aihepiiri. Opinnäytetyön tietoperustassa keskityttiin käsittelemään Pietarsaarta matkailukaupunkina ja sen markkinointia matkailullisesti, matkailupalveluita ja -yrityksiä ja matkailun kehittämismahdollisuuksia sekä alueelliselta etta yrittäjän näkökulmasta. Lisäksi työssä on tietoa kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimusosiossa tutkimustulokset esitetään sekä vuodelta 2002 että 2007 ja niiden pohjalta mahdolliset kehittämisideat Pietarsaaren matkailulle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pietarsaaren matkailupalveluiden nykytilannetta ja verrata saatuja tuloksia vuoteen 2002. Saatujen tulosten pohjalta oli tavoitteena selvittää, millainen nykytilanne on nyt, ja löytää mahdollisia ideoita matkailun kehittämiseksi. Opinnäytetyöta varten tehtiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Menetelmana käytettiin teemahaastattelua, jota varten haastateltiin 12 henkilöä. Haastateltavat henkilöt koostuivat matkailupalveluiden tuottajista ja käyttäjistä sekä kaupungin ylimmästä johdosta.
Tutkimuksen perusteella Pietarsaaren matkailun nykytila oli yleisesti parantunut verrattuna vuoteen 2002. Sekä matkailupalveluiden käyttäjäyritykset että kaupungin ylin johto olivat tyytyväisempiä matkailun nykytilaan, markkinointiin ja matkailupalveluihin kuin vuonna 2002. Suurin osa matkailupalveluiden tuottajista koki yrityksensä toiminnassa sekä hyvää että huonoa. Useat matkailupalvelut olivat kehittäneet toimintaa eteenpäin vuodesta 2002, mutta muutama matkailupalvelu kaipasi enemmän kehittämistä. Tutkimuksen perusteella matkailun kehittämisideat koskivat eniten ravintolapalveluita, ohjelmapalveluita, laivaliikennetta ja kaupungin eri osien kehittämistä.
Kaupungin matkailun kehittäminen on laaja aihepiiri. Opinnäytetyön tietoperustassa keskityttiin käsittelemään Pietarsaarta matkailukaupunkina ja sen markkinointia matkailullisesti, matkailupalveluita ja -yrityksiä ja matkailun kehittämismahdollisuuksia sekä alueelliselta etta yrittäjän näkökulmasta. Lisäksi työssä on tietoa kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimusosiossa tutkimustulokset esitetään sekä vuodelta 2002 että 2007 ja niiden pohjalta mahdolliset kehittämisideat Pietarsaaren matkailulle.