Opiskelukyky ja -hyvinvointi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikössä
Lapinkorpi, Riina; Uusimäki, Teija (2008)
Lapinkorpi, Riina
Uusimäki, Teija
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132775
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda kokonaiskuva tämänhetkisistä opiskeluolosuhteista, saada selville opiskeluhyvinvoinnin kehittämistä edellyttämät tekijät ja antaa lähtökohta kehittämistyölle Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan Kokkolan yksikössä.
Opiskeluhyvinvointia tutkittiin monen eri tekijän kautta. Tutkimuksen kysymykset käsittelivät opiskelijoiden taustatietoja, omaa terveyttä ja voimavaroja, omia opiskelutaito-ja, opiskeluympäristöä, sen toimintatapoja ja ilmapiiriä, opetustoimintaa sekä yleistä tukea ja ohjausta ammattikorkeakoulussa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin puolistrukturoidun webropol-kyselylomakkeen avulla. Kohderyhmänä toimi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan, Kokkolan yksikön sairaanhoitaja-, tervey-denhoitaja-, ja sosionomiopiskelijat. Kysely lähetettiin 251:lle opiskelijalle sähköpostilla keväällä 2008. Vastausprosentti oli 52.
Opiskeluolosuhteet Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa olivat tulosten mukaan pääasiallisesti kunnossa, mutta useassa asiassa koettiin olevan jonkin verran parannettavaa. Päällimmäisiksi kehittämiskohteiksi nousivat opiskelijoiden vaikutusmahdollisuudet opetukseen, sen järjestelyihin ja lukujärjestyksiin, sekä ohjauksen ja neuvonnan riittämättömyys. Opettajiin oltiin keskimäärin melko tyytyväisiä ja heidän koettiin osaavan opetettavan alansa, mutta epäasiallista kohtelua opetus ja/tai ohjaustilanteissa oli kokenut 26 prosenttia opiskelijoista ja henkistä väkivaltaa n. 8 prosenttia opiskelijoista.
Opiskeluhyvinvointia tutkittiin monen eri tekijän kautta. Tutkimuksen kysymykset käsittelivät opiskelijoiden taustatietoja, omaa terveyttä ja voimavaroja, omia opiskelutaito-ja, opiskeluympäristöä, sen toimintatapoja ja ilmapiiriä, opetustoimintaa sekä yleistä tukea ja ohjausta ammattikorkeakoulussa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin puolistrukturoidun webropol-kyselylomakkeen avulla. Kohderyhmänä toimi Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan, Kokkolan yksikön sairaanhoitaja-, tervey-denhoitaja-, ja sosionomiopiskelijat. Kysely lähetettiin 251:lle opiskelijalle sähköpostilla keväällä 2008. Vastausprosentti oli 52.
Opiskeluolosuhteet Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa olivat tulosten mukaan pääasiallisesti kunnossa, mutta useassa asiassa koettiin olevan jonkin verran parannettavaa. Päällimmäisiksi kehittämiskohteiksi nousivat opiskelijoiden vaikutusmahdollisuudet opetukseen, sen järjestelyihin ja lukujärjestyksiin, sekä ohjauksen ja neuvonnan riittämättömyys. Opettajiin oltiin keskimäärin melko tyytyväisiä ja heidän koettiin osaavan opetettavan alansa, mutta epäasiallista kohtelua opetus ja/tai ohjaustilanteissa oli kokenut 26 prosenttia opiskelijoista ja henkistä väkivaltaa n. 8 prosenttia opiskelijoista.