Kuntohon pohojalaasittain : asiakastyytyväisyys Härmän Kuntokeskuksessa
Pajunpää, Riitta; Pinolehto, Niina (2008)
Pajunpää, Riitta
Pinolehto, Niina
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132776
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Härmän Kuntokeskuksen asiakkaiden tyytyväisyyttä kuntokeskuksen palveluihin ja toimintaan. Työssä haluttiin saada selville myös henkilökunnan näkemyksiä asiakaspalvelusta ja palvelun laadusta. Työn tarkoituksena puolestaan oli antaa tutkimustulosten pohjalta kehitysehdotuksia Härmän Kuntokeskukselle.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Härmän Kuntokeskuksen talouspäällikkö Annami Havusela. Työn teoreettinen tietoperusta koostuu kuudesta luvusta. Luvuissa käsitellään hyvinvointija terveysmatkailua, kuntoutusta, kylpylätoimintaa, Härmän Kuntokeskusta sekä asiakaspalvelua ja -tyytyväisyyttä. Työssä suoritettiin kaksi eri tutkimusta; kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen. Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus suoritettiin 22.1.–16.2.2008, jolloin Härmän Kuntokeskuksen asiakkaille jaettiin asiakastyytyväisyyslomakkeita. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus puolestaan toteutettiin 6.-7.3.2008. Laadullinen tutkimus suoritettiin teemahaastattelujen muodossa, joissa haastateltiin neljää Härmän Kuntokeskuksen eri työtehtävissä työskentelevää henkilöä.
Asiakastyytyväisyystutkimuksessa saatiin 141 hyväksyttyä lomaketta. Asiakkailta saatiin pääosin positiivista palautetta. Eniten palautetta ja parannusehdotuksia annettiin kuitenkin sauna- ja allastiloihin liittyen. Erityisen tyytyväisiä oltiin puolestaan kuntokeskuksen asiakaspalveluun. Teemahaastattelujen suunnittelussa päädyttiin kuuteen eri teemaan, joita olivat työtehtävät, työympäristö ja työtilat, työviihtyvyys, asiakaskunta, asiakaspalvelu sekä laatu. Haastattelujen toteutus onnistui hyvin ja vastauksissa tuli esille työntekijöiden näkökulmat. Lisäksi haastatteluista löytyi liittymäkohtia asiakastyytyväisyyskyselyssä saatuihin tuloksiin. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö onnistui tavoitteisiin nähden hyvin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Härmän Kuntokeskuksen talouspäällikkö Annami Havusela. Työn teoreettinen tietoperusta koostuu kuudesta luvusta. Luvuissa käsitellään hyvinvointija terveysmatkailua, kuntoutusta, kylpylätoimintaa, Härmän Kuntokeskusta sekä asiakaspalvelua ja -tyytyväisyyttä. Työssä suoritettiin kaksi eri tutkimusta; kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen. Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus suoritettiin 22.1.–16.2.2008, jolloin Härmän Kuntokeskuksen asiakkaille jaettiin asiakastyytyväisyyslomakkeita. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus puolestaan toteutettiin 6.-7.3.2008. Laadullinen tutkimus suoritettiin teemahaastattelujen muodossa, joissa haastateltiin neljää Härmän Kuntokeskuksen eri työtehtävissä työskentelevää henkilöä.
Asiakastyytyväisyystutkimuksessa saatiin 141 hyväksyttyä lomaketta. Asiakkailta saatiin pääosin positiivista palautetta. Eniten palautetta ja parannusehdotuksia annettiin kuitenkin sauna- ja allastiloihin liittyen. Erityisen tyytyväisiä oltiin puolestaan kuntokeskuksen asiakaspalveluun. Teemahaastattelujen suunnittelussa päädyttiin kuuteen eri teemaan, joita olivat työtehtävät, työympäristö ja työtilat, työviihtyvyys, asiakaskunta, asiakaspalvelu sekä laatu. Haastattelujen toteutus onnistui hyvin ja vastauksissa tuli esille työntekijöiden näkökulmat. Lisäksi haastatteluista löytyi liittymäkohtia asiakastyytyväisyyskyselyssä saatuihin tuloksiin. Kokonaisuudessaan opinnäytetyö onnistui tavoitteisiin nähden hyvin.