Ihannepankki Espoo-Otaniemen alueen yrittäjien näkökulmasta
Pokki, Sami (2008)
Pokki, Sami
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132788
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoite on saada selville, minkälainen on ihannepankki Espoo-Otaniemen alueen yrittäjien näkokulmasta. Tutkimus keskittyy selvittämään kolmea kysymysta; mitä puutteita tai hyvia puolia on heidän nykyisessä pankissa on? Kuinka asiakasyhteydenpito tulisi hoitaa ja kuinka usein? Minkälaiset pankinvalintakriteerit heillä oli toimintaa aloittaessa ja minkälaiset kriteerit ovat nykyään?
Tutkimus toteutetaan webropoliin tehtynä kyselylomakkeena. Vastaajat rajattiin kaupparekisterin cd:n avulla Otaniemen alueen yrittäjiin ja heille kaikille lähetettiin sähköpostitse vastauspyyntö.
Vastausten perusteella voitiin todeta että ihannepankin tulee olla edullinen, turvallinen sekä asiakaslähtöinen. Kontaktointia ihannepankki hoitaa pääsääntöisesti puhelimella ja sähköpostia tukena käyttäen. Ihannepankin tulee kartoittaa asiakkaan halun pankkilähtöiseen kontaktointiin, sillä tämä tuntuu olevan henkilökohtainen kysymys. Aloittavan yrityksen pankinvalintakriteereihin vaikuttavat selvimmin omat pankkisuhteet, sen jälkeen edullisuus palveluissa. Kun toiminta on ollut käynnissä ja volyymit kasvaneet, tulee edullisuus esille voimaikkaasti.
Tutkimus toteutetaan webropoliin tehtynä kyselylomakkeena. Vastaajat rajattiin kaupparekisterin cd:n avulla Otaniemen alueen yrittäjiin ja heille kaikille lähetettiin sähköpostitse vastauspyyntö.
Vastausten perusteella voitiin todeta että ihannepankin tulee olla edullinen, turvallinen sekä asiakaslähtöinen. Kontaktointia ihannepankki hoitaa pääsääntöisesti puhelimella ja sähköpostia tukena käyttäen. Ihannepankin tulee kartoittaa asiakkaan halun pankkilähtöiseen kontaktointiin, sillä tämä tuntuu olevan henkilökohtainen kysymys. Aloittavan yrityksen pankinvalintakriteereihin vaikuttavat selvimmin omat pankkisuhteet, sen jälkeen edullisuus palveluissa. Kun toiminta on ollut käynnissä ja volyymit kasvaneet, tulee edullisuus esille voimaikkaasti.