Ohjaamotalo nuorten tukena: teemailtakokonaisuus opintojen aloittamisen tueksi nuorille ilman toisen asteen tutkintoa
Home, Joonas; Kuisma, Iida; Sormunen, Eevi (2025)
Home, Joonas
Kuisma, Iida
Sormunen, Eevi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502132832
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää palveluita 18–29-vuotiaille nuorille ilman toisen asteen tutkintoa. Kyseisellä kohderyhmällä on tilastollisesti kohonnut riski syrjäytymiseen, ja työelämän ulkopuolelle jäämiseen, minkä vuoksi heitä halutaan ohjata toimeksiantajan palveluiden piiriin. Toimeksiantajana toimiva Ohjaamotalo tarjoaa ohjaavia palveluita maksuttomasti alle 30- vuotiaille nuorille eri elämäntilanteisiin liittyen. Työn tietoperusta rakentuu nuorien, nuorten syrjäytymisen ja työttömyyden, sekä monialaisen ohjauksen ympärille.
Opinnäytetyö toteutettiin Design Sprint-menetelmää hyödyntäen ja soveltaen. Ryhmä valmistautui Design Sprint-viikkoon vahvistamalla asiakasymmärrystä kohderyhmästä nettikyselyn ja teemahaastattelun avulla, sekä tutustumalla tietoperustaan. Design Sprint-viikon aikana ryhmä ideoi, muodosti ja testasi erilaisia kehitysideoita viiden päivän aikana. Viikon päätteeksi valmistui prototyyppi toimeksiantajan valitsemasta lopullisesta kehitysideasta. Prototyyppi kehitettiin vastaamaan niin toimeksiantajan, kuin kohderyhmän toiveita ja tarpeita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Opintokompassi-teemailtakokonaisuus, joka on tarkoitettu lukio- ja ammattiopinnoista kiinnostuneille nuorille. Kolmiosainen tapahtumasarja muodostaa kokonaisuuden, joka keskittyy ura- ja ammatinvalintaan, opintojen aloitukseen sekä opiskelumotivaatioon ja hyvinvointiin. Kehitetty palvelukonsepti on integroitavissa helposti ja edullisesti Ohjaamotalon nykyiseen palveluntarjontaan, ja sen avulla voidaan tarjota keskitetysti konkreettista tukea kohderyhmän nuorille. Työ voi antaa ideoita myös muiden Ohjaamoiden toimintaan, ja tarjota pohjan vastaavien tapahtumakokonaisuuksien järjestämiseen myös muista aihealueista.
Opinnäytetyö toteutettiin Design Sprint-menetelmää hyödyntäen ja soveltaen. Ryhmä valmistautui Design Sprint-viikkoon vahvistamalla asiakasymmärrystä kohderyhmästä nettikyselyn ja teemahaastattelun avulla, sekä tutustumalla tietoperustaan. Design Sprint-viikon aikana ryhmä ideoi, muodosti ja testasi erilaisia kehitysideoita viiden päivän aikana. Viikon päätteeksi valmistui prototyyppi toimeksiantajan valitsemasta lopullisesta kehitysideasta. Prototyyppi kehitettiin vastaamaan niin toimeksiantajan, kuin kohderyhmän toiveita ja tarpeita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Opintokompassi-teemailtakokonaisuus, joka on tarkoitettu lukio- ja ammattiopinnoista kiinnostuneille nuorille. Kolmiosainen tapahtumasarja muodostaa kokonaisuuden, joka keskittyy ura- ja ammatinvalintaan, opintojen aloitukseen sekä opiskelumotivaatioon ja hyvinvointiin. Kehitetty palvelukonsepti on integroitavissa helposti ja edullisesti Ohjaamotalon nykyiseen palveluntarjontaan, ja sen avulla voidaan tarjota keskitetysti konkreettista tukea kohderyhmän nuorille. Työ voi antaa ideoita myös muiden Ohjaamoiden toimintaan, ja tarjota pohjan vastaavien tapahtumakokonaisuuksien järjestämiseen myös muista aihealueista.