Erityisen tuen ohjauspalvelumallin kehittäminen tiedolla johtamisen keinoin
Österlund, Veera (2025)
Österlund, Veera
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502152906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502152906
Tiivistelmä
Tämä tutkimusprojekti keskittyy vaativan erityisen tuen tarvitseville opiskelijoille räätälöidyn ohjauspalvelumallin kehittämiseen, painottaen tiedolla johtamista. Suomessa ammatillisen erityiskoulutuksen oppilaitoksessa toteutettu tutkimus jatkaa kevättalvella 2024 tilaajalle käynnistettyä ohjaussuunnitelmaa, jossa myös määriteltiin laadunvarmistusindikaattorit sen toteutukselle. Ohjaussuunnitelman on tarkoitus olla dynaaminen asiakirja ja ammatillisen erityisoppilaitoksen ohjauspalvelumallin peruselementti.
Tutkimus ottaa kehittävän näkökulman ja keskittyy arvioimaan ohjauksen nykytilaa tilaajaorganisaatiossa, jota tutkittiin aluksi ohjaustahoille teetetyllä henkilöstökyselyllä. Tämän kyselyn tarkoituksena oli valaista ohjauksen keskeisiä näkökohtia ja määritellä kehittämiskohteita. Valituista indikaattoreista saadut tiedot täydensivät kerättyä tietoa, mikä mahdollisti tulevien ohjauksen kehittämiskohteiden tarkemman tunnistamisen sekä sen indikaattorien ja strategisen suunnan tarkentamisen myöhempää toteutusta varten. Tiedonhallinnan käsitteiden määrittely ja siihen liittyvän terminologian selventäminen olivat välttämättömiä osia tämän tutkimuksen erityisen tuen ohjauspalvelumallin muodostamisessa.
Tämän tutkimuksen tarve korostuu opiskelijoiden kasvavien ohjaus- ja avuntarpeiden sekä erityisentuen tarpeessa olevien opiskelijoiden määrän lisääntyessä, jolloin on myös tarpeen varmistaa johdonmukaisempi ohjauspalvelujen laatu. Tämä työ on tuottanut uusia tutkimusnäkemyksiä, mikä mahdollistaa ohjauksen nykytilan kattavan kartoittamisen. Analysoimalla näitä tuloksia ja hyödyntämällä tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan saavuttaa tehokas ohjaustyö ja sen hallinta. Tässä tutkimuksessa tunnistettuja kehittämisteemoja voidaan hyödyntää asiakkaan omissa kehittämishankkeissa, mahdollistaen samalla tiedolla johtamisen osaamisen hyödyntämistä entistä tehokkaammin.
Tutkimus ottaa kehittävän näkökulman ja keskittyy arvioimaan ohjauksen nykytilaa tilaajaorganisaatiossa, jota tutkittiin aluksi ohjaustahoille teetetyllä henkilöstökyselyllä. Tämän kyselyn tarkoituksena oli valaista ohjauksen keskeisiä näkökohtia ja määritellä kehittämiskohteita. Valituista indikaattoreista saadut tiedot täydensivät kerättyä tietoa, mikä mahdollisti tulevien ohjauksen kehittämiskohteiden tarkemman tunnistamisen sekä sen indikaattorien ja strategisen suunnan tarkentamisen myöhempää toteutusta varten. Tiedonhallinnan käsitteiden määrittely ja siihen liittyvän terminologian selventäminen olivat välttämättömiä osia tämän tutkimuksen erityisen tuen ohjauspalvelumallin muodostamisessa.
Tämän tutkimuksen tarve korostuu opiskelijoiden kasvavien ohjaus- ja avuntarpeiden sekä erityisentuen tarpeessa olevien opiskelijoiden määrän lisääntyessä, jolloin on myös tarpeen varmistaa johdonmukaisempi ohjauspalvelujen laatu. Tämä työ on tuottanut uusia tutkimusnäkemyksiä, mikä mahdollistaa ohjauksen nykytilan kattavan kartoittamisen. Analysoimalla näitä tuloksia ja hyödyntämällä tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan saavuttaa tehokas ohjaustyö ja sen hallinta. Tässä tutkimuksessa tunnistettuja kehittämisteemoja voidaan hyödyntää asiakkaan omissa kehittämishankkeissa, mahdollistaen samalla tiedolla johtamisen osaamisen hyödyntämistä entistä tehokkaammin.