Lystikkäämmin lusikoilla : päämääränä onnistunut yleisötapahtuma
Kyönsaari, Paula; Sallila, Laura (2008)
Kyönsaari, Paula
Sallila, Laura
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183008
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä sisaltyy onnistuneeseen yleisötapahtumaan sekä tuoda Kihveli Soikoon -tapahtumajärjestäjien tietoon kehittämistä kaipaavat osa-alueet. Tavoitteena oli selvittää, kuinka onnistunut Kihveli Soikoon 2007 -tapahtuma oli festivaalikävijöiden näkökulmasta katsottuna. Festivaalikävijöiltä pyrittiin saamaan muun muassa parannusehdotuksia tapahtumalle. Tavoitteena oli myos selvittää, millaisena Kihvelin parissa työskentelevät näkevat tapahtuman toiminnan ja millainen merkitys tapahtumalla on sen toimintaympäristölle.
Työn tietoperustaan kerättiin olennaisimmat asiat, joiden avulla pystyttiin laatimaan työlle vaaditut tutkimukset. Tietoperustassa käsiteltiin ensimmäisenä tapahtumatkailua yleensä. Toisessa osiossa käsiteltiin yleisötapahtuman sisällön suunnittelua. Lisäksi tuotiin esiin, mitä onnistunut yleisötapahtuma pitää sisällään.
Opinnäytetyöhön tehtiin kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukset suoritettiin heinä- ja syyskuun 2007 aikana. Asiakastyytyväisyystutkimuksen kyselylomakkeita oli jaossa Kihveli Soikoon -tapahtumassa, 20.-22.7.2007. Kysely oli saatavilla myös Intemetissä Kihveli Soikoon ry:n kotisivuilla. Hyväksyttyjä kvantitatiivisen tutkimuksen vastauksia saatiin yhteensa 187 kappaletta. Vastaukset analysoitiin Intemet-pohjaisen ohjelmistotyövälineen, Webropol-sovelluksen avulla.
Laadullisen tutkimuksen teemahaastattelut suoritettiin Hankasalmen kirjaston ja kunnanviraston tiloissa 25.9.2007. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta tapahtuman parissa tyoskentelevää avainhenkilöä.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakkaat ovat yleisesti ottaen olleet tyytyväisiä Kihveli Soikoon -tapahtuman palveluihin ja ohjelmaan. Erityisesti oltiin tyytyväisiä tapahtuman pienuuteen ja hyväntuulisuuteen. Tapahtuman järjestelyihin toivottiin pieniä parannuksia, etenkin anniskelualueen osalta. Teemahaastatteluista selvisi, että Kihvelin tavoitteena on levittää hyväntuulisuutta ja kihvelimusiikkia sekä luoda Hankasalmelle positiivista imagoa.
Työn tietoperustaan kerättiin olennaisimmat asiat, joiden avulla pystyttiin laatimaan työlle vaaditut tutkimukset. Tietoperustassa käsiteltiin ensimmäisenä tapahtumatkailua yleensä. Toisessa osiossa käsiteltiin yleisötapahtuman sisällön suunnittelua. Lisäksi tuotiin esiin, mitä onnistunut yleisötapahtuma pitää sisällään.
Opinnäytetyöhön tehtiin kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukset suoritettiin heinä- ja syyskuun 2007 aikana. Asiakastyytyväisyystutkimuksen kyselylomakkeita oli jaossa Kihveli Soikoon -tapahtumassa, 20.-22.7.2007. Kysely oli saatavilla myös Intemetissä Kihveli Soikoon ry:n kotisivuilla. Hyväksyttyjä kvantitatiivisen tutkimuksen vastauksia saatiin yhteensa 187 kappaletta. Vastaukset analysoitiin Intemet-pohjaisen ohjelmistotyövälineen, Webropol-sovelluksen avulla.
Laadullisen tutkimuksen teemahaastattelut suoritettiin Hankasalmen kirjaston ja kunnanviraston tiloissa 25.9.2007. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta tapahtuman parissa tyoskentelevää avainhenkilöä.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista ilmeni, että asiakkaat ovat yleisesti ottaen olleet tyytyväisiä Kihveli Soikoon -tapahtuman palveluihin ja ohjelmaan. Erityisesti oltiin tyytyväisiä tapahtuman pienuuteen ja hyväntuulisuuteen. Tapahtuman järjestelyihin toivottiin pieniä parannuksia, etenkin anniskelualueen osalta. Teemahaastatteluista selvisi, että Kihvelin tavoitteena on levittää hyväntuulisuutta ja kihvelimusiikkia sekä luoda Hankasalmelle positiivista imagoa.