Kauppaporvarin kulttuuri- ja kongressitilojen markkinoinnin kehittäminen
Manninen, Sanna (2008)
Manninen, Sanna
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183028
Tiivistelmä
Työ tehtiin Raahen kaupungin toimeksiantona. Työn tarkoituksena on kehittää Kauppaporvarin kulttuuri- kongressitilojen markkinointia kaupunkiorganisaation oman henkilökunnan voimavaroja hyödyntäen. Markkinoinnin kilpailukeinoja käyttäen kehitetään talon toimintaa ja pyritään lisäämään sen käyttöastetta.
Työn teoreettisena pohjana toimivat markkinoinnin kilpailukeinot. Työssä sovelletaan markkinointimixin 5P-mallia. Siinä haetaan oikeaa suhdetta Kauppaporvarin tuotteen, hinnan, saatavuuden, markkinointiviestinnän ja henkilöstön välille, jotta saadaan aikaan halutun suuntaista kehitystä.
Markkinoinnin ydin, Kauppaporvarin kokous- ja kulttuuritilat, on hyvä tuote ja hinnat ovat kilpailukykyiset. Avaintekijöitä Kauppaporvarin kehittämisessä markkinoinnin keinoin on tuotteistaminen, eri hinnoittelutekniikoiden käyttö, saatavuuden parantaminen ja henkilöstön johtaminen. Tuotteistamisessa pyritään Kauppaporvarille omaleimaisen tarjooman kehittämiseen kokous- ja kulttuuripalveluihin. Tarjooma muodostetaan paketoimalla kulttuuripalveluista, kokouspalveluista, lipunmyynnistä ja oheispalveluista eri asiakas- segmentille markkinoitavat tuotteet. Saatavuutta parannetaan markkinointikanavia kehittämällä sekä ulkoista ja sisäistä saatavuutta parantamalla. Organisaation ja johtajuuden selkeyttämisen kautta henkilöstön voimavarat saadaan entistä paremmin käyttöön. Työ tähtää myös suunnittelun tärkeyden ymmärtämiseen.
Strategisten suunnittelun, päätösten, tavoitteiden, toteutuksen ja seurarman avulla varmistetaan organisaation menestys tulevaisuudessa.
Työn teoreettisena pohjana toimivat markkinoinnin kilpailukeinot. Työssä sovelletaan markkinointimixin 5P-mallia. Siinä haetaan oikeaa suhdetta Kauppaporvarin tuotteen, hinnan, saatavuuden, markkinointiviestinnän ja henkilöstön välille, jotta saadaan aikaan halutun suuntaista kehitystä.
Markkinoinnin ydin, Kauppaporvarin kokous- ja kulttuuritilat, on hyvä tuote ja hinnat ovat kilpailukykyiset. Avaintekijöitä Kauppaporvarin kehittämisessä markkinoinnin keinoin on tuotteistaminen, eri hinnoittelutekniikoiden käyttö, saatavuuden parantaminen ja henkilöstön johtaminen. Tuotteistamisessa pyritään Kauppaporvarille omaleimaisen tarjooman kehittämiseen kokous- ja kulttuuripalveluihin. Tarjooma muodostetaan paketoimalla kulttuuripalveluista, kokouspalveluista, lipunmyynnistä ja oheispalveluista eri asiakas- segmentille markkinoitavat tuotteet. Saatavuutta parannetaan markkinointikanavia kehittämällä sekä ulkoista ja sisäistä saatavuutta parantamalla. Organisaation ja johtajuuden selkeyttämisen kautta henkilöstön voimavarat saadaan entistä paremmin käyttöön. Työ tähtää myös suunnittelun tärkeyden ymmärtämiseen.
Strategisten suunnittelun, päätösten, tavoitteiden, toteutuksen ja seurarman avulla varmistetaan organisaation menestys tulevaisuudessa.