Erityisesti erityisille : elämyksellinen oppiminen osana opetusta, tutkimuskohteena Kokkolan Isokylän erityiskoulu
Karvonen, Sanna-Kaisa (2008)
Karvonen, Sanna-Kaisa
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183029
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan elämyksellisen oppimisen soveltuvuutta erityislasten opetuksessa ja esitellään tutkimusjakso Isokylän erityiskoulussa syksyllä 2007. Opinnäytetyön tekijä suoritti Isokylän erityisluokassa viikon mittaisen tutkimusjakson ja toteutti seitsemän erityisoppilaan kanssa prosessin draamatuntien muodossa, tunteja oli yhteensä kuusi, ja kerrallaan ne kestivät kaksi tuntia. Prosessin aiheena oli luoda oppilaille oma rentoutumishuone, jonka he ovat sisustaneet mieleisekseen draaman keinoin. Työn lähtökohtana oli opinnäytteen tekijän mielenkiinto elämyksellisen oppimisen käytön mahdollisuuksista erityislasten opetuksessa, ja teatteri-ilmaisun ohjaajan työmahdollisuuksien selvittäminen erityisopetuksessa. Tutkimusaineisto on kerätty empiirisesti suorittamalla tutkimusjaksoa Isokylän erityiskoulussa, sekä draamatuntien avulla ja tutustumalla alan kirjallisuuteen. Tämä opinnäyte on hankkeistettu.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että elämyksellisyydellä voidaan tukea erityislasten opetusta ja sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen kehitystä. Teatteri-ilmaisun ohjaajan toimiminen erityisopetuksessa todettiin antoisaksi ja hyödylliseksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että elämyksellisyydellä voidaan tukea erityislasten opetusta ja sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen kehitystä. Teatteri-ilmaisun ohjaajan toimiminen erityisopetuksessa todettiin antoisaksi ja hyödylliseksi.