Oppiva organisaatio : myynnin tuen oppimisen kehittäminen
Salminen, Riina (2025)
Salminen, Riina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502193081
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona ympäristöalalla toimivalle yritykselle, jonka nopeasti kehittyvä liiketoimintaympäristö loi tarpeen oppimisen tutkimiselle ja kehittämiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toteutuvatko oppivan organisaation periaatteet myynnin tuen yksikössä.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautui oppimisen ja oppivan organisaation kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tietoperusta rajattiin koskemaan aiheiden yleisimpiä teorioita sekä siihen, miten oppimista voidaan kehittää ja johtaa. Kehittämistehtävä toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tiedonhankinnan strategiana käytettiin fenomenologiaa. Tutkimusaineisto kerättiin myynnin tuen palveluasiantuntijoilta ja tiimipäälliköiltä strukturoidulla kyselylomakkeella ja analysoitiin temaattisen analyysia noudattaen.
Tutkimuksen perusteella oppivan organisaation periaatteet toteutuivat myynnin tuen yksikössä vaihtelevasti. Kehitystoimenpiteitä kaivattiin erityisesti strategian ja vision tehokkaammassa jalkauttamisessa, yksilön kasvun ja oppimismahdollisuuksien tukemisessa, oppimisen johtamisen systemaattisemmassa toteutuksessa sekä kokeilukulttuurin vahvistamisessa. Yksikössä oli myös selkeitä vahvuuksia, kuten systeemiajattelu, turvallinen ilmapiiri sekä oppien jakaminen.
Opinnäytetyön lopputuloksena luotiin tietoperustan ja tulosten perusteella koottu oppivan organisaation ja sen johtamisen kehitysehdotus, jossa kuvataan miten oppivan organisaation periaatteita ja sen johtamista tulisi toteuttaa myynnin tuen yksikössä jatkossa. Oppivan organisaation -mallin tueksi toteutettiin myös myynnin tuen työssä oppimisen suunnitelma.
Tutkimuksen tietoperusta pohjautui oppimisen ja oppivan organisaation kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tietoperusta rajattiin koskemaan aiheiden yleisimpiä teorioita sekä siihen, miten oppimista voidaan kehittää ja johtaa. Kehittämistehtävä toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen tiedonhankinnan strategiana käytettiin fenomenologiaa. Tutkimusaineisto kerättiin myynnin tuen palveluasiantuntijoilta ja tiimipäälliköiltä strukturoidulla kyselylomakkeella ja analysoitiin temaattisen analyysia noudattaen.
Tutkimuksen perusteella oppivan organisaation periaatteet toteutuivat myynnin tuen yksikössä vaihtelevasti. Kehitystoimenpiteitä kaivattiin erityisesti strategian ja vision tehokkaammassa jalkauttamisessa, yksilön kasvun ja oppimismahdollisuuksien tukemisessa, oppimisen johtamisen systemaattisemmassa toteutuksessa sekä kokeilukulttuurin vahvistamisessa. Yksikössä oli myös selkeitä vahvuuksia, kuten systeemiajattelu, turvallinen ilmapiiri sekä oppien jakaminen.
Opinnäytetyön lopputuloksena luotiin tietoperustan ja tulosten perusteella koottu oppivan organisaation ja sen johtamisen kehitysehdotus, jossa kuvataan miten oppivan organisaation periaatteita ja sen johtamista tulisi toteuttaa myynnin tuen yksikössä jatkossa. Oppivan organisaation -mallin tueksi toteutettiin myös myynnin tuen työssä oppimisen suunnitelma.