Ranskalainen liike-elämäkulttuuri
Seppelin, Sanna (2008)
Seppelin, Sanna
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502203140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502203140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ranskalaista liike-elämäkulttuuria. Tutkimuskysymykseksi oli asetettu "Minkälaista on ranskalainen liike-elämäkulttuuri?" ja alakysymyksiksi "Millaisena haastateltavat henkilöt ovat kokeneet ranskalaisen liike-elämäkulttuurin?" sekä "Miten he kokivat ranskalaiset ihmiset?".
Työn teoreettinen osa on koottu neljästä eri pääosiosta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin yleisesti Ranskaa sekä sen historiaa, taloutta ja työmarkkinoita. Toinen osio keskittyi kulttuuriin sekä kulttuurin ulottuvuuksiin. Kolmannessa osiossa perehdyttiin yrityskulttuuriin sekä kommunikointiin. Viimeinen pääosio tarkasteli liike-elämää suhdetoiminnasta liikelahjoihin.
Opinnäytetyön tutkimusosio on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Tutkimusosiossa on tehty seitsemän haastattelua, joista yksi oli parihaastattelu, joten yhteensä on haastateltu kahdeksaa henkilöä. Haastateltavilla on kokemuksia joko tyoskentelysta Ranskassa, työskentelystä ranskalaisessa yrityksessä tai he ovat muutoin työnsa puolesta olleet tekemisissä ranskalaisten kanssa .
Haastatteluissa selvisi, etta ranskalainen yrityskulttuuri on perin kohtelias, hierarkkinen sekä täsmällinen. Haastateltavat kokivat, että ranskalaisiin työtovereihin oli melko helppoa tutustua ja suhteet työtovereihin muodostuivat osittain hyviksi sekä ammattimaisiksi. Haastateltavien mukaan ranskalaiset arvostavat sekä vaalivat suhteita. Suhteiden merkitys korostuu Ranskassa niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Haastateltavien mielestä ranskalaisjohtajat pitävät välimatkan alaisiin ja ovat selviä auktoriteettejä alaisilleen. Haastateltavat kokivat ranskalaisten englannin kielen taidot puutteellisiksi ja esille nousi ranskan kielen osaamisen tärkeys.
Työn teoreettinen osa on koottu neljästä eri pääosiosta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin yleisesti Ranskaa sekä sen historiaa, taloutta ja työmarkkinoita. Toinen osio keskittyi kulttuuriin sekä kulttuurin ulottuvuuksiin. Kolmannessa osiossa perehdyttiin yrityskulttuuriin sekä kommunikointiin. Viimeinen pääosio tarkasteli liike-elämää suhdetoiminnasta liikelahjoihin.
Opinnäytetyön tutkimusosio on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Tutkimusosiossa on tehty seitsemän haastattelua, joista yksi oli parihaastattelu, joten yhteensä on haastateltu kahdeksaa henkilöä. Haastateltavilla on kokemuksia joko tyoskentelysta Ranskassa, työskentelystä ranskalaisessa yrityksessä tai he ovat muutoin työnsa puolesta olleet tekemisissä ranskalaisten kanssa .
Haastatteluissa selvisi, etta ranskalainen yrityskulttuuri on perin kohtelias, hierarkkinen sekä täsmällinen. Haastateltavat kokivat, että ranskalaisiin työtovereihin oli melko helppoa tutustua ja suhteet työtovereihin muodostuivat osittain hyviksi sekä ammattimaisiksi. Haastateltavien mukaan ranskalaiset arvostavat sekä vaalivat suhteita. Suhteiden merkitys korostuu Ranskassa niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Haastateltavien mielestä ranskalaisjohtajat pitävät välimatkan alaisiin ja ovat selviä auktoriteettejä alaisilleen. Haastateltavat kokivat ranskalaisten englannin kielen taidot puutteellisiksi ja esille nousi ranskan kielen osaamisen tärkeys.