Tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Huhta-Kakkonen, Lola (2025)
Huhta-Kakkonen, Lola
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502203177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502203177
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin lasten tunnetaitojen tukemista varhaiskasvatuksessa. Tunnetaitoja, kuten tunteiden tunnistamista, ilmaisemista ja säätelyä, pidetään tärkeänä osana lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja hyvinvointia. Varhaiskasvatus tarjoaa ympäristön näiden taitojen oppimiselle, sillä päivittäiset vuorovaikutustilanteet ja pedagogiset ratkaisut tukevat lapsen emotionaalista ja sosiaalista kasvua.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen merkitys vuorovaikutuksella on tunnetaitojen kehityksessä. Lisäksi haluttiin selvittää, miten lasten tunnetaitojen kehittymistä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Aineistosta nousi esille kasvattajan lämpimän vuorovaikutuksen merkitys lasten tunnetaitojen kehittymiselle. Kasvattajan toteuttama tunteiden kanssasäätely tuki lasten itsesäätelytaitoja. Tunteiden kanssasäätelyn avulla kasvattaja ohjasi lasta tunteiden käsittelyssä. Lämmin vuorovaikutus tuki lasten itsetuntoa positiivisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen kirjallisuuskatsauksen prosessia. Tutkimuskohteet analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvatukseen liittyvissä opinnoissa laajentaen ymmärrystä tunnetaidoista ja vuorovaikutuksen merkityksestä.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen merkitys vuorovaikutuksella on tunnetaitojen kehityksessä. Lisäksi haluttiin selvittää, miten lasten tunnetaitojen kehittymistä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Aineistosta nousi esille kasvattajan lämpimän vuorovaikutuksen merkitys lasten tunnetaitojen kehittymiselle. Kasvattajan toteuttama tunteiden kanssasäätely tuki lasten itsesäätelytaitoja. Tunteiden kanssasäätelyn avulla kasvattaja ohjasi lasta tunteiden käsittelyssä. Lämmin vuorovaikutus tuki lasten itsetuntoa positiivisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen kirjallisuuskatsauksen prosessia. Tutkimuskohteet analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvatukseen liittyvissä opinnoissa laajentaen ymmärrystä tunnetaidoista ja vuorovaikutuksen merkityksestä.