Tutkimus urbaanien saunojen markkinoinnista
Laaksonen, Inari (2025)
Laaksonen, Inari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213198
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli saada kokonaiskuva urbaanien saunojen markkinoinnista ja lisätä ymmärrystä siitä, mitkä markkinointitoimenpiteet toimivat parhaiten alan yrityksillä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota hyödyllinen työkalu alan toimijoille markkinointi- ja liiketoimintasuunnitelmien tueksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljän Etelä-Suomessa sijaitsevan saunayrityksen yrittäjiä tai markkinoinnista vastaavia henkilöitä. Haastatteluvastaukset jaoteltiin teemoittain muun muassa brändiin, sijaintiin, kilpailijoihin, asiakkaisiin, markkinoinnin toteuttamiseen sekä budjettiin. Nämä eri teemoihin liittyvät markkinointimenetelmät koottiin vielä AIDA-mallin neljää vaihetta mukaillen yhdeksi selkeäksi markkinoinnin toimintamalliksi. Näin vastauksista saatiin selville yksi saunayritykselle mahdollinen tehokkaan markkinoinnin runko.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tehokas markkinointi saunayrityksille edellyttää yhdistelmää perinteisiä ja digitaalisia markkinointikeinoja sekä vahvan brändin rakentamista. Työstä nousi esiin erityisesti asiakaskokemusten ja suusta suuhun markkinoinnin hyödyntäminen paikallisen tunnettuuden lisäämisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla neljän Etelä-Suomessa sijaitsevan saunayrityksen yrittäjiä tai markkinoinnista vastaavia henkilöitä. Haastatteluvastaukset jaoteltiin teemoittain muun muassa brändiin, sijaintiin, kilpailijoihin, asiakkaisiin, markkinoinnin toteuttamiseen sekä budjettiin. Nämä eri teemoihin liittyvät markkinointimenetelmät koottiin vielä AIDA-mallin neljää vaihetta mukaillen yhdeksi selkeäksi markkinoinnin toimintamalliksi. Näin vastauksista saatiin selville yksi saunayritykselle mahdollinen tehokkaan markkinoinnin runko.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tehokas markkinointi saunayrityksille edellyttää yhdistelmää perinteisiä ja digitaalisia markkinointikeinoja sekä vahvan brändin rakentamista. Työstä nousi esiin erityisesti asiakaskokemusten ja suusta suuhun markkinoinnin hyödyntäminen paikallisen tunnettuuden lisäämisessä.