Ylikulutuksen syyt ja seuraukset : kestämätön kulutuskulttuuri
Korhonen, Elli (2025)
Korhonen, Elli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213215
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ylikulutuksen syitä ja seurauksia narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Ylikulutus on yksi nykypäivän merkittävimmistä globaaleista haasteista, jonka vaikutukset ulottuvat ympäristön tilasta ihmisten hyvinvointiin saakka. Keskustelu ylikulutuksesta liitetään usein tiettyjen teemojen alle, kuten ilmastonmuutokseen tai vaateteollisuuteen. Työ tavoittelee hajallaan olevan tiedon kokoamista yhteen, jotta jokaiselle on saatavilla selkeä katsaus aiheesta.
Opinnäytetyössä keskityttiin suomalaisten kulutustottumuksiin. Työn tavoitteena oli syventää ymmärrystä ylikulutuksen syistä ja seurauksista ympäristön, yhteiskunnan ja yksilön näkökulmista. Työssä tarkasteltiin, miten ylikulutus on vakiintunut osaksi yhteiskunnan rakenteita ja arkea, sekä millaisia sosiaalisia, psykologisia ja kulttuurisia tekijöitä taustalla on. Työssä tutkittiin ylikulutuksen vaikutuksia yksilön hyvinvointiin ja talouteen, sekä ympäristöön. Työn lopussa käsiteltiin keinoja ylikulutuksen hillitsemiseksi.
Tutkimuksessa selvisi mainonnan ja median vahva vaikutus kulutustottumuksiin. Trendit ja muoti-ilmiöt leviävät nopealla tahdilla globaalisti edistäen kuluttamista. Yhteiskunnassa kuluttaminen, osamaksut, ja lainarahalla tehdyt hankinnat ovat osa normia, eikä kuluttamisesta tunneta häpeää, vaan sitä tavoitellaan. Verkkokauppojen, kotiinkuljetusten ja joustavien maksumenetelmien lisääntyminen on tehnyt kuluttamisesta helppoa, aiheuttaen samalla taloudellisia haasteita ja velkaantumista.
Opinnäytetyössä keskityttiin suomalaisten kulutustottumuksiin. Työn tavoitteena oli syventää ymmärrystä ylikulutuksen syistä ja seurauksista ympäristön, yhteiskunnan ja yksilön näkökulmista. Työssä tarkasteltiin, miten ylikulutus on vakiintunut osaksi yhteiskunnan rakenteita ja arkea, sekä millaisia sosiaalisia, psykologisia ja kulttuurisia tekijöitä taustalla on. Työssä tutkittiin ylikulutuksen vaikutuksia yksilön hyvinvointiin ja talouteen, sekä ympäristöön. Työn lopussa käsiteltiin keinoja ylikulutuksen hillitsemiseksi.
Tutkimuksessa selvisi mainonnan ja median vahva vaikutus kulutustottumuksiin. Trendit ja muoti-ilmiöt leviävät nopealla tahdilla globaalisti edistäen kuluttamista. Yhteiskunnassa kuluttaminen, osamaksut, ja lainarahalla tehdyt hankinnat ovat osa normia, eikä kuluttamisesta tunneta häpeää, vaan sitä tavoitellaan. Verkkokauppojen, kotiinkuljetusten ja joustavien maksumenetelmien lisääntyminen on tehnyt kuluttamisesta helppoa, aiheuttaen samalla taloudellisia haasteita ja velkaantumista.