Varhaiskasvatussuunnitelman toteutuminen perhepäivähoidon arjessa lapsen kasvua ja kehittymistä tukien
Vähäkangas, Stiina (2008)
Vähäkangas, Stiina
2008
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502213227
Tiivistelmä
Keski-Pohjanmaalla on käynnissä seutukunnallinen hanke, Perhepäivähoidon ammattikuvan ja työn kehittäminen. Yhteistyössä tämän hankkeen kanssa tein opinnäytetyöni. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatussuunnitelman vaikutusta perhepäivähoitajien arjen kasvatustyössä tukien lasten kasvua ja kehittymistä.
Tutkimusaineisto kerättiin huhti±toukokuussa vuonna 2008. Kohderyhmänä tälle tutkimukselle olivat Keski-Pohjanmaan alueen perhepäivähoitajat, lukuunottamatta ryhmäperhepäivähoitajia sekä Lestijärven, Lohtajan ja Ullavan kunnan alueen perhepäivähoitajia. Tutkimus oli hajautettu sisältäen sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia piirteitä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla.
Varhaiskasvatussuunnitelma on perhepäivähoitajien keskuudessa hyvin tunnettu ja kaikki tähän tutkimukseen osallistuneet olivat tutustuneet siihen. Varhaiskasvatussuunnitelman nähtiin vaikuttaneen perhepäivähoitajien kasvatustyöhön työn suunnittelun välineenä, kiinnittäen huomiota eri orientaatioihin ja osa-alueisiin, mitä varhaiskasvatussuunnitelmassa esiintyy. Varhaiskasvatussuunnitelman nähtiin luoneen myös kaikille hoitajille samat säännöt ja ohjeet työn toteuttamiseen.
Yksi merkittävimmistä vaikutuksista lapsen kasvua ja kehitystä tukien on varhaiskasvatussuunnitelmalla ollut kasvatuskumppanuuden edistämisessä. Kasvatuskumppanuus on parantunut muun muassa lapsen yksilöllisen varhaiskasvatussuunnitelman käyttöönoton myötä. Lapsikohtainen varhaiskasvatussuunnitelma on merkityksellinen niin lapselle, vanhemmalle kuin hoitajalle. Sen koettiin edistäneen lapsen kehityksen seurantaa sekä luoneen turvallisuutta, tasavertaisuutta ja säännöllisyyttä lapsen kasvatukseen.
Tutkimusaineisto kerättiin huhti±toukokuussa vuonna 2008. Kohderyhmänä tälle tutkimukselle olivat Keski-Pohjanmaan alueen perhepäivähoitajat, lukuunottamatta ryhmäperhepäivähoitajia sekä Lestijärven, Lohtajan ja Ullavan kunnan alueen perhepäivähoitajia. Tutkimus oli hajautettu sisältäen sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia piirteitä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla.
Varhaiskasvatussuunnitelma on perhepäivähoitajien keskuudessa hyvin tunnettu ja kaikki tähän tutkimukseen osallistuneet olivat tutustuneet siihen. Varhaiskasvatussuunnitelman nähtiin vaikuttaneen perhepäivähoitajien kasvatustyöhön työn suunnittelun välineenä, kiinnittäen huomiota eri orientaatioihin ja osa-alueisiin, mitä varhaiskasvatussuunnitelmassa esiintyy. Varhaiskasvatussuunnitelman nähtiin luoneen myös kaikille hoitajille samat säännöt ja ohjeet työn toteuttamiseen.
Yksi merkittävimmistä vaikutuksista lapsen kasvua ja kehitystä tukien on varhaiskasvatussuunnitelmalla ollut kasvatuskumppanuuden edistämisessä. Kasvatuskumppanuus on parantunut muun muassa lapsen yksilöllisen varhaiskasvatussuunnitelman käyttöönoton myötä. Lapsikohtainen varhaiskasvatussuunnitelma on merkityksellinen niin lapselle, vanhemmalle kuin hoitajalle. Sen koettiin edistäneen lapsen kehityksen seurantaa sekä luoneen turvallisuutta, tasavertaisuutta ja säännöllisyyttä lapsen kasvatukseen.