Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikunnanohjaajan vuorovaikutustaitojen merkitys ryhmäliikunnan osallistujien liikuntamotivaatioon

Nissinen, Vuokko; Turpeinen, Sanna (2025)

Avaa tiedosto
Nissinen_Turpeinen.pdf (2.053Mt)
Lataukset: 


Nissinen, Vuokko
Turpeinen, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502223254
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa liikunnanohjaajan vuorovaikutustaitojen merkitystä osallistujien liikuntamotivaation muodostumisessa sekä etsiä vastauksia kysymykseen, millaiset liikunnanohjaajan ominaisuudet kannustavat asiakkaita pysymään ryhmässä. Liikunnanohjaus virtuaalisena on lisääntynyt, ja tässä tutkimuksessa kartoitetaan myös, mitä mieltä liikkujat itse ovat virtuaaliohjauksesta ja kuinka suuren merkityksen he antavat vuorovaikutukselle ja sen puutteelle.

Opinnäytetyön tavoite on saada työn tilaajalle eli Kuopion kansalaisopistolle lisätietoa liikunnanohjaajan merkityksestä asiakkaiden liikuntahaluun ja -motivaatioon. Kuopion kansalaisopisto on kiinnostunut tekijöistä, jotka vaikuttavat ryhmäliikuntaan osallistuvien harrastusmotivaatioon, sillä sen kurssitarjonnassa on monipuolisesti ryhmäliikuntaa. Toimeksiantaja voi käyttää tämän tutkimuksen tuloksia uusien ohjaajien ja opettajien perehdyttämiseen, tuntien suunnitteluun sekä nykyisten ohjaajien ja opettajien lisäkoulutukseen. Tutkimuksen tulokset auttavat ryhmäliikunnan tarjoajia puntaroimaan sitä, palkkaavatko he liikunnanohjaajan vai korvaavatko heidät osittain tai kokonaan virtuaaliohjaajilla. Tutkimuksen tekijöiden tavoite on selventää liikunnanohjaajan vuorovaikutustaitojen merkitystä asiakkaille, mikä tukee ryhmänohjaustaitojen kehittymistä ja lisää työn merkityksellisyyden kokemusta.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja tutkimuksellinen. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina, joita oli kymmenen (10). Haastateltavat olivat Kuopion kansalaisopiston aikuisopiskelijoita ja Iisalmen Uimareiden aikuisharrastajia. Tutkimustuloksiin ja teoriatietoon pohjautuen tuloksena on, että vuorovaikutuksella on merkitystä aikuisliikkujan liikkumismotivaatioon. Haastateltujen aikuisliikkujien motivaatio oli sisäistä ja siten jo valmiiksi vahvaa, mutta liikunnanohjaajan hyvät vuorovaikutustaidot voivat vahvistaa sitä edelleen ja vaikuttaa liikkujan sisäiseen puheeseen eli siihen, miten ihminen ajatuksissaan puhuu itselleen. Myönteisistä vuorovaikutustaidoista korostui kannustavan palautteen antaminen motivaatiota lisäävänä tekijänä. Toiseksi tutkimuksesta kävi ilmi liikunnanohjaajan merkittävä rooli ryhmän ilmapiirin muodostumisessa. Hyvillä vuorovaikutustaidoilla, joilla haastateltavat tarkoittivat avoimuutta, empaattisuutta, iloisuutta ja tsemppaavaa asennetta, liikunnanohjaaja voi vaikuttaa ryhmän henkeen ja siihen, että liikkujien mielestä tunnille on kiva tulla.

Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin myös virtuaaliohjatun liikunnan kiinnostavuutta ja vuorovaikutuksen merkitystä virtuaalisessa ohjauksessa. Mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi selvittää, miten virtuaaliohjatusta liikunnasta voisi saada riittävän motivoivan myös vaativammille asiakkaille. Voisiko tekoälyä hyödyntämällä saada vuorovaikutuksesta niin merkityksellisen, että se voisi korvata fyysisen ohjaajan ja ohjauksen? Toinen mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi tehdä tämä opinnäytetyö toisinpäin eli selvittää, miten vuorovaikutus asiakkaiden kanssa vaikuttaa liikunnanohjaajan motivaatioon hänen työssään. Tutkimuksessa voisi selvittää, millainen vuorovaikutus lisää liikunnanohjaajan työmotivaatiota ja miten hän kokee voivansa vaikuttaa vuorovaikutuksen laatuun.
 
The purpose of this thesis was to explore the importance of the exercise instructor´s interaction skills in shaping participants' motivation for physical activity and to seek answers to the question of what kind of instructor characteristics encourage clients to remain in the group. Virtual exercise instruction has increased, and this study will also examine participants' opinions on virtual instruction and the importance they place on interaction and the lack of it.

The aim of this thesis is to provide the client, Kuopio Adult Education Centre, with additional infor-mation about the importance of the exercise instructor in influencing clients’ motivation and willing-ness to engage in physical activity. Kuopio Adult Education Centre is interested in the factors affecting the motivation of group exercise participants, as it offers a wide range of group exercise courses. The results of this study can be used for the induction of new instructors and teachers, for planning classes and for further training of existing instructors and teachers. The results of this study will assist group exercise providers to consider whether to hire exercise instructors or replace them partially or entirely with virtual instructors. The aim of the authors of this study is to clarify the importance of the interaction skills of the exercise instructor, which will support the development of group coaching skills and increase the experience of relevance in the work.

The thesis is qualitative and researchative. The research was conducted through ten (10) individual interviews. The interviewees were adult students from Kuopio Adult Education Centre and adult swimmers from Iisalmen Uimarit which is a swimming club in Iisalmi. Based on the research findings and theoretical background, the results indicate that interaction plays a role in the motivation of adult exercisers. The motivation of the interviewed adult participants was internal and thus already strong, but the good interaction skills of the exercise instructor can strengthen it further and influence the selftalk of the exercisers i.e. how they speak to themselves in their thoughts. Encouraging feedback was highlighted as a key interaction skill that strengthens motivation. Additionally, the study revealed the significant role of the exercise instructor in creating a group atmosphere. Good interaction skills, by which the interviewees meant openness, empathy, cheerfulness and a supportive attitude, enable the instructor to influence the spirit of the group and make it fun for the participants to attend to class.

This thesis also explored the attraction of virtually instructed exercise and the importance of interaction in virtual instruction. An interesting topic for further research could be, how to make virtual exercise sufficiently motivating also for more demanding clients. Could artificial intelligence be utilized to create interaction meaningful enough to replace physical instructors and traditional guidance? Another interesting further research topic would be to reverse the focus of this study and examine how interaction with clients impacts the motivation of exercise instructors in their work. The study could investigate what kind of interaction increases the work motivation of the exercise instructors and how they can influence the quality of the interaction.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste