Maahanmuuttajien perheen hyvinvoinnin tukeminen integroitumisessa Suomeen
Abd Alkhalek, Kawthar; Elfvengren, Samalie; Mohseni, Malalai (2025)
Abd Alkhalek, Kawthar
Elfvengren, Samalie
Mohseni, Malalai
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502223256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502223256
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa maahanmuuttajaperheiden integroitumisesta Suomeen, erityisesti mielenterveysongelmien, masennuksen ja yksinäisyyden ehkäisemiseksi. Tavoitteena oli myös tukea perheiden kielitaidon kehittämistä, kulttuurien välistä vuorovaikutusta ja sosiaalisten verkostojen luomista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opasvideo, joka oli toteutettu kolmella eri kielellä: suomeksi, englanniksi ja arabiaksi. Tällä pyrittiin laajentamaan videon kattavuutta ja ymmärrettävyyttä mahdollisimman monelle katsojalle. Videon toteutuksessa käytettiin tekstityksiä ja animaatiokuvioita, jotka havainnollistivat viestin perillemenoa.
Opinnäytetyön kehitysprosessissa noudatettiin LAB-ammattikorkeakoulun yleisiä ohjeita ja alakohtaisia sääntöjä (LAB-ammattikorkeakoulu, 2022). Videon sisältö suunniteltiin selkeäksi ja ymmärrettäväksi, ja se täytti hyvän opasvideon kriteerit.
Lopuksi toteutettiin palautekysely, jossa opasvideosta saatiin positiivista palautetta. Kehitysehdotuksia olivat lisätiedot kieliopiskelusta, hyvinvoinnista ja koulun järjestyksestä. Videota pidettiin hyödyllisenä maahanmuuttajille, ja toivottiin, että se voitaisiin näyttää suomen kielen kursseilla
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opasvideo, joka oli toteutettu kolmella eri kielellä: suomeksi, englanniksi ja arabiaksi. Tällä pyrittiin laajentamaan videon kattavuutta ja ymmärrettävyyttä mahdollisimman monelle katsojalle. Videon toteutuksessa käytettiin tekstityksiä ja animaatiokuvioita, jotka havainnollistivat viestin perillemenoa.
Opinnäytetyön kehitysprosessissa noudatettiin LAB-ammattikorkeakoulun yleisiä ohjeita ja alakohtaisia sääntöjä (LAB-ammattikorkeakoulu, 2022). Videon sisältö suunniteltiin selkeäksi ja ymmärrettäväksi, ja se täytti hyvän opasvideon kriteerit.
Lopuksi toteutettiin palautekysely, jossa opasvideosta saatiin positiivista palautetta. Kehitysehdotuksia olivat lisätiedot kieliopiskelusta, hyvinvoinnista ja koulun järjestyksestä. Videota pidettiin hyödyllisenä maahanmuuttajille, ja toivottiin, että se voitaisiin näyttää suomen kielen kursseilla