Projektinhallinnan kehittäminen markkinointialan yrityksen luovassa yksikössä
Sorjonen, Julia (2025)
Sorjonen, Julia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502263403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502263403
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan projektinhallinnan kehittämistä markkinointialan yrityksen luovassa yksikössä. Työn taustalla on tarve parantaa ja yhtenäistää projektinhallintaprosesseja sekä löytää ratkaisuja, jotka tukevat tehokasta ja sujuvaa työskentelyä luovan työn erityispiirteet huomioiden. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yksikön projektinhallinnan nykytila, ja esittää kartoituksen pohjalta konkreettisia kehitysehdotuksia projektinhallintaan. Tutkimus toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jossa laadullinen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea yksikön projektivastuullista henkilöä. Haastatteluissa kerättiin tietoa tiimin nykyisistä projektinhallintaprosesseista, resursoinnista ja aikataulutuksesta sekä viestinnästä ja yhteistyöstä. Haastattelujen avulla saatiin syvällinen kuva yksikön projektinhallinnan nykytilasta ja siihen liittyvistä haasteista. Tuloksena opinnäytetyössä esitetään konkreettisia kehitysehdotuksia yksikön projektinhallinnan kehittämiseksi, jotka pohjautuvat sekä haastatteluaineistoon että teoreettiseen viitekehykseen. Keskeisiä ehdotuksia ovat selkeän projektinhallintaprosessin luominen, viestintäkanavien selkeyttäminen sekä projektinhallintatyökalun käyttöönotto ja siihen liittyvä koulutus. Lisäksi luovalle työlle tulee varata riittävästi aikaa ja työntekijöille mahdollisuus keskittyä ydintehtäviinsä. Opinnäytetyö tarjoaa markkinointialan yritysten luoville yksiköille tietoa ja konkreettisia työkaluja projektinhallinnan kehittämiseen.