Muutosprosessin suunnittelu ja läpivienti : case Tarusto Kustannus Oy
Simola, Sanna (2015)
Simola, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503072849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503072849
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli esittää muutosprosessin vaiheet ja muutoksen onnistumisen edellytykset sekä tuoda ilmi keinoja, joilla henkilökuntaa voidaan osallistaa muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen. Tavoitteena oli myös luoda Tarusto Kustannus Oy:lle muutos- ja kehittämisehdotuksia sekä havaita vuonna 2014 tapahtuneen fuusion tuomia synergiaetuja.
Kehittämistyön tietoperusta keskittyi muutosprosessin vaiheisiin ja muutoksen onnistumisen kannalta tärkeimpiin asioihin, kuten muutosjohtamiseen, henkilökuntaan muutoksessa sekä muutoksessa korostuvaan vuorovaikutukseen. Tietoperusta keskittyi myös henkilökunnan huomioonottamiseen muutoksessa ja siitä saataviin hyötyihin. Osallistaminen, voimaannuttaminen ja osaamisen kehittäminen ovat avain asemassa, kun henkilökunnasta halutaan saada mahdollisimman suuri hyöty muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Kehittämistyön tietoperusta on koottu alan tieteellisiiin ja muuten vakuuttaviin lähteisiin viitaten. Kehittämishankkeen aineistoa oli kerätty myös Tarusto Kustannus Oy:n henkilökunnalta laadullisena tutkimuksena tehtyjen teemahaastatteluiden avulla. Työn tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia ja - tarpeita Tarusto Kustannus Oy:lle ja lisättiin johdon tietoa muutoksen onnistumiseen vaikuttavista asioista sekä luotiin työkaluja muutosprosessin suunnitteluun ja läpivientiin.
Muutosprosessi on monivaiheinen ja prosessin eri vaiheissa tulee kiinnitttää huomioita erilaisiin asioihin. Kehittämistyön tuloksena syntyi työkalu muutosprosessin vaiheista ja vastuista sekä työkalu henkilökunnan osallistamiseen muutosprosessin eri vaiheissa.
Kehittämistyön tietoperusta keskittyi muutosprosessin vaiheisiin ja muutoksen onnistumisen kannalta tärkeimpiin asioihin, kuten muutosjohtamiseen, henkilökuntaan muutoksessa sekä muutoksessa korostuvaan vuorovaikutukseen. Tietoperusta keskittyi myös henkilökunnan huomioonottamiseen muutoksessa ja siitä saataviin hyötyihin. Osallistaminen, voimaannuttaminen ja osaamisen kehittäminen ovat avain asemassa, kun henkilökunnasta halutaan saada mahdollisimman suuri hyöty muutoksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Kehittämistyön tietoperusta on koottu alan tieteellisiiin ja muuten vakuuttaviin lähteisiin viitaten. Kehittämishankkeen aineistoa oli kerätty myös Tarusto Kustannus Oy:n henkilökunnalta laadullisena tutkimuksena tehtyjen teemahaastatteluiden avulla. Työn tuloksena saatiin kehittämisehdotuksia ja - tarpeita Tarusto Kustannus Oy:lle ja lisättiin johdon tietoa muutoksen onnistumiseen vaikuttavista asioista sekä luotiin työkaluja muutosprosessin suunnitteluun ja läpivientiin.
Muutosprosessi on monivaiheinen ja prosessin eri vaiheissa tulee kiinnitttää huomioita erilaisiin asioihin. Kehittämistyön tuloksena syntyi työkalu muutosprosessin vaiheista ja vastuista sekä työkalu henkilökunnan osallistamiseen muutosprosessin eri vaiheissa.