Kotiutuksen rajapintayhteistyö: moniammatillisen yhteistyön kehittäminen työntekijöitä osallistamalla
Turunen, Leena (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502273469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502273469
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaali- ja terveys- sekä ikääntyvien palveluiden kotiutuksen moniammatillista rajapintayhteistyötä. Yhteisistä asiakkuuksista ja yhteistyön kehittämisen tärkeyden tunnistamisesta huolimatta sitä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää organisaation kuntoutussairaalan, kuntoutumiskeskuksen sekä ikääntyneiden palveluiden kotiutuksen moniammatillista rajapintayhteistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa rajapintayhteistyöstä.
Sen nykytilasta ja kehittämistarpeista kerättiin tietoa työntekijöiltä sähköisellä kyselyllä ja työpajatoiminnalla. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana ja tutkimustuloksia käsiteltiin sisältöanalyysin avulla. Opinnäytetyön antoi toimeksi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut, jonka strategiassa tavoitteena on asiakkaalle annettava oikea-aikainen palvelu oikeassa paikassa oikeilla resursseilla.
Keskeisimpänä tutkimustuloksena havaittiin tarve kehittää seuraavia: moniammatillisen kotiutuksen rajapintayhteistyön tiedonhallinta ja organisointi, moniammatillisten henkilöstöresurssien rekrytointi, veto- ja pitovoiman turvaaminen ja asiakaslähtöisyys. Tulokset esiteltiin keskisen alueen kotihoidon päällikölle ja kuntoutumiskeskuksen ylihoitajalle. Arvioinnissa hyödynnettiin toimijoiden palautetta ja itsearviointia. Kehittämistyön tuloksena tehtiin ehdotus moniammatillisen kotiutuksen rajapintayhteistyön kehittämiseksi. Abstract
This thesis examines multi-professional collaboration in patient discharge processes in health, social and elderly care services. The topic is under-researched despite the network’s relevant parties sharing clientele and acknowledging the importance of developing collaboration.
The purpose of the thesis was to enhance multi-professional collaboration at the organisational level in patient discharge processes provided by the rehabilitation hospital, rehabilitation centre and elderly care services. The aim of the thesis was to increase knowledge about multidisciplinary collaboration in patient discharge services in this context. Information about its current state and developmental needs was gathered from employees via an online questionnaire and a workshop. This thesis was carried out as a research-based development activity and the research findings were interpreted using content analysis. The thesis was commissioned by the health and social services of the Wellbeing Services County of North Karelia. Their organisational strategy aims to provide services at the right time, at the right place with the right resources.
The key finding was the need to develop the following: information management and organisation of multidisciplinary collaboration in patient discharge services, recruitment of multi-professional human resources, ensuring employee attraction and retention, and
client-oriented approach. The findings were presented to the Director of Home Care Services in the central area and to the Chief Nursing Officer of the Rehabilitation Centre. The evaluation incorporated feedback and self-assessment obtained from the participants. As a result of the development activity, a proposal was presented to develop network collaboration in patient discharge services.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää organisaation kuntoutussairaalan, kuntoutumiskeskuksen sekä ikääntyneiden palveluiden kotiutuksen moniammatillista rajapintayhteistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa rajapintayhteistyöstä.
Sen nykytilasta ja kehittämistarpeista kerättiin tietoa työntekijöiltä sähköisellä kyselyllä ja työpajatoiminnalla. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana ja tutkimustuloksia käsiteltiin sisältöanalyysin avulla. Opinnäytetyön antoi toimeksi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelut, jonka strategiassa tavoitteena on asiakkaalle annettava oikea-aikainen palvelu oikeassa paikassa oikeilla resursseilla.
Keskeisimpänä tutkimustuloksena havaittiin tarve kehittää seuraavia: moniammatillisen kotiutuksen rajapintayhteistyön tiedonhallinta ja organisointi, moniammatillisten henkilöstöresurssien rekrytointi, veto- ja pitovoiman turvaaminen ja asiakaslähtöisyys. Tulokset esiteltiin keskisen alueen kotihoidon päällikölle ja kuntoutumiskeskuksen ylihoitajalle. Arvioinnissa hyödynnettiin toimijoiden palautetta ja itsearviointia. Kehittämistyön tuloksena tehtiin ehdotus moniammatillisen kotiutuksen rajapintayhteistyön kehittämiseksi.
This thesis examines multi-professional collaboration in patient discharge processes in health, social and elderly care services. The topic is under-researched despite the network’s relevant parties sharing clientele and acknowledging the importance of developing collaboration.
The purpose of the thesis was to enhance multi-professional collaboration at the organisational level in patient discharge processes provided by the rehabilitation hospital, rehabilitation centre and elderly care services. The aim of the thesis was to increase knowledge about multidisciplinary collaboration in patient discharge services in this context. Information about its current state and developmental needs was gathered from employees via an online questionnaire and a workshop. This thesis was carried out as a research-based development activity and the research findings were interpreted using content analysis. The thesis was commissioned by the health and social services of the Wellbeing Services County of North Karelia. Their organisational strategy aims to provide services at the right time, at the right place with the right resources.
The key finding was the need to develop the following: information management and organisation of multidisciplinary collaboration in patient discharge services, recruitment of multi-professional human resources, ensuring employee attraction and retention, and
client-oriented approach. The findings were presented to the Director of Home Care Services in the central area and to the Chief Nursing Officer of the Rehabilitation Centre. The evaluation incorporated feedback and self-assessment obtained from the participants. As a result of the development activity, a proposal was presented to develop network collaboration in patient discharge services.
